Dietisten Marina Sjöberg: ”Det är en myt att proteiner bygger muskler”

Med den rådande vegantrenden och en ökad medvetenhet kring kött- och mejeriindustrins negativa inverkan på miljön, är nyttan av det animaliska proteinet en het potatis i rullning. Bild: Shutterstock

Sista åren har energikällan protein höjts till skyarna som någonting som är viktigare än fett och kolhydrater.
– Det är i regel lättare att få i sig för mycket protein än för lite, säger dietisten Marina Sjöberg som sedan många år samarbetar med Friidrottsförbundet.

Med den rådande vegantrenden och en ökad medvetenhet kring kött- och mejeriindustrins negativa inverkan på miljön, är nyttan av det animaliska proteinet en het potatis i rullning. [KÄLLA]

Myten om proteiner och muskler

Faktum är att en alltför stor mängd protein kan belasta organen på ett negativt sätt.
– Vi behöver cirka 1 gram protein per kilo kroppsvikt för att må bra. Proteindrycker som säljs i dagligvaruhandeln och som innehåller upp till 50 gram protein, täcker nästan ett dagsbehov för en människa beroende på storlek. Det är en myt att proteiner bygger muskler och det finns ingen som helst fördel med att överkonsumera protein. Vill man ha mer energi att bygga muskler på kan man lika gärna hämta energin från kolhydrater eller fett, förklarar Marina som har stor erfarenhet av kost i samband med idrottsprestation. Hon fortsätter:

– För oss nordbor som konsumerar mejeriprodukter och ägg är det hur lugnt som helst att täcka proteinbehovet, utan att äta kött, fågel och fisk. Däremot är det viktigt med kvalitén på proteinet och tajmingen… Kroppen tar upp cirka 20-25 gram protein per måltid och det är smart att portionera ut proteinet regelbundet över dagen i samband med måltider …

Ekvationen är alltså enkel: För att gå upp i vikt och bygga muskler då krävs det att man äter mer energi än vad man förbrukar. Och vice versa.

– Många studier visar att man behöver mer som idrottare … De som kan ha svårt att täcka behovet av protein är seniorer eftersom muskelnedbrytningen ökar när du blir äldre (från ca 60 år och uppåt) samtidigt som energibehovet dalar och man äter mindre mat.

Proteinintag anpassat efter behov och idrott

Andra som kan behöva mer protein är idrottsutövare där man äter mindre energi än vad man behöver som till exempel dansare, kampsporetare och fitnessatlether, då kroppen behöver använda proteinreserven. Även långdistansare kan ha ett ökat behov av protein då deras muskellager av kolhydrater (glykogen) töms under ett lopp och kroppen börjar använda protein som energikälla, vilket är musklernas byggstenar.

Dietisten Marina Sjöberg: "Det är en myt att proteiner bygger muskler"
Marina Sjöberg är idrottspedagog, Beteendevetare & Leg. Dietist. Läs mer om henne HÄR

2 KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.