Dietisten om mat som gynnar immunsystemet: ”Hälsan börjar i tarmen”

En långsiktig hälsa handlar om energibalans – att anpassa mängd mat till det du gör av med. Och att äta mycket frukt och grönt, fet fisk, olja, mandlar och baljväxter som kroppen blir glad av. Foto: Photo by Brooke Lark on Unsplash

”Träna med måtta och ha som mål att upprätthålla den hälsa du vill ha.” Så lyder Friidrottsförbundets egen dietist Marina Sjöbergs råd till vardagsmotionären. ”Du kanske inte behöver bli starkare, springa snabbare och längre för att vara hälsosam och må bra? ”

Det har blivit väldigt krångligt att äta och den idealistiska samhällstrenden med superlivsmedel, rawfood och träning skapar en stress hos många. Det kan vara svårt att veta vilken väga man ska gå i bruset av budskap och experttips. Under ett frukostevent för Actimel fick jag möjligheten till en pratstund med Marina och så här inleder hon samtalet: ”Alla myter blir en hets och det viktiga är att skapa en sund livsstil och rutiner kring mat som fungerar i din vardag.” Menar Marina. ”Många äter vitaminer och tillskott för att man tror att det ingår i ”kostpaketet”. Det är fel! Äter du allsidigt, regelbundet och tillräckligt med energi (för prestation och det vitala funktionerna) bör du inte ha någon brist. Överkonsumtion av t.ex. antioxidanter gör att kroppen stänger av sin naturliga funktion som skydd mot fria radikaler”, förklarar Marina innan hon fortsätter:

”Hälsan börjar i tarmen och sjuttio procent av immunsystemet sitter i magen. Du har två kilo tarmbakterier och femtio kvadratmeters tarmvägg och med tanke på detta förstår du att mage och tarm är otroligt viktiga för hälsa och välmående. Stress och dålig kost gör att de dåliga bakterierna lätt tar över. Just därför är det viktigt med aktiva bakterier som vi får från bland annat syrade mejeriprodukter.” Det finns en fara i LCHF-trenden och rädslan för kolhydrater då systemet är i behov av fiberrika kolhydrater/livsmedel för tarmhälsan. Vi behöver fibrer och viktiga vitaminer som vi bland annat får i oss av baslivsmedel som fullkornsprodukter och fiberrika grönsaker (för att ta några exempel) för att orka och hålla oss friska. På frågan ”om det går att äta sig glad” Svarar hon: Över 90 % av serotoninet produceras i tarmen. Tarmen och centrala nervsystemet har konstant kommunikation och det är därför tarmen kallas ”kroppens andra hjärna”. Så svaret är ”ja”, vad du väljer att stoppa i munnen påverkar ditt mentala välbefinnande i allra högsta grad.

Läs även: Quinnofyllda tomater med paprika 

Marinas bästa tips för en långsiktig hälsa:

– Ta det lugnt, hitta din egen balans. Stressa mindre och ät smart och utgå alltid från dig själv.

– Ät inte när du är stressad. Gör aktiva val och ät eller drick för att du vill. Se fikat som en hälsostund. Välj det du vill ha istället för det nästbästa.

Läs även: Lax i ugnen med supersalsa 

– Ät allsidigt från kostcirkeln och ät med förnuft. En långsiktig hälsa handlar om energibalans – att anpassa mängd mat till det du gör av med. Och att äta mycket frukt och grönt, fet fisk, olja, mandlar och baljväxter som kroppen blir glad av.

– Sänk prestationskraven: Träning bryter ner och återhämtning bygger upp. Träna med måtta och ha som mål att upprätthålla den hälsa du vill ha.

Läs även: Antiinflammatorisk pumpasoppa med grönkålstopping

Snabbfakta om Marina Sjöberg

Dietisten om mat som gynnar immunsystemet: "Hälsan börjar i tarmen"
” Träna med måtta och ha som mål att upprätthålla den hälsa du vill ha.” Är Marinas råd till vardagsmotionären. Foto: Privat

Familj: Man och 3 grabbar mellan 9 och 14 Ålder: 43

Bor: 1920 tals villa i Karlstad

Gör: Egen företagare som gör allt från tar emot sjuka patienter på sin mottagning till att undervisa på universitet och idrottsgymnasier runtom i Sverige. Är sedan ca 15 års tid Svensk Friidrotts dietist.

Utbildning: Idrottspedagog (4 år på Umeå Universitet) samt Leg. Dietist (Uppsala Universitet)

Motto: Livet ska vara gott att leva och vad som är hälsa för mig behöver inte vara hälsa för dig. Jag äter och tränar för att leva ett bra liv, inte tvärsom d.v.s. livet ska inte gå ut på att äta på ett visst och kanske extremt sätt och träna tokigt mycket. Livet är så mycket mer…

Mål: Att må bra och trivas i min vardag d.v.s. skapa den vardag som ger mig hälsa. Många lever för helgen eller semestern vilket känns fel för mig. Det är mest vardagar i livet och om jag inte skulle tycka om mina vardagar t.ex. om det var för mycket stress och press, för lite tid för saker som jag mår bra av såsom promenader, fikastunder med goda vänner, myskvällar med familjen eller för mycket socialt med de som tar energi då är det något som inte är som det ska och då är det jag själv som ska se till att göra något åt detta. Jag är chef för mitt liv…

Hur äter vi om 10 år? Svårt… insekter och larver vill jag inte tro på…men jag anar att trenden med ett hållbart ätande kommer växa och bli starkare. Tillbaka på ruta 1 på något sätt. Vi odlar mer för eget bruk och byter med varandra. Närodlat, ekologiskt, krav och allt detta ”fås på köpet” då och det skapar ett samhälle som håller längre… Dessutom tror jag ett liv där vi jobbar mer i våra trädgårdar, med våra kroppar på ett naturligt sätt, är ute mer etc. gynnar hälsa och välmående på andra sätt också.

Hemsida: Dietistmottagningen.se 

 

 

4 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.