Så äter du smartare i jul, dietisten tipsar: ”Välj ut dina guldkorn på julbordet och njut”

"Välj ut dina guldkorn på julbordet och njut", så tycker vår dietist Marina Sjöberg.

Text. Marina Sjöberg Foto. Pixabay.com

Julen bör vara en tid för trevligt umgänge och tid för njutning och vila, men för somliga kan det bli för mycket av det goda. Och för att slippa ”kickstarta” i januari efter långhelgerna, är knepet att aldrig tappa balansen. Vi har tagit hjälp av vår dietist Marina Sjöberg som tipsar dig om hur du kan äta smartare utan att göra avkall på julmatens läckerheter:

”Julen är en tid för umgänge med nära och kära men också ofta en välbehövlig tid för återhämtning med allt vad detta innebär. Långa, lugna promenader tillsammans eller ensam, fikastunder och måltider med de man tycker om. Njut på alla sätt men se till att du kan njuta av julen även då denna är slut … Många förknippar julmat och julen med något dåligt och och då menar jag dåligt ur den bemärkelsen att det är mycket energi (och energi är ju något bra …) men i själva verket är det absolut inget fel med julmaten. Jag snarare att det är det stora urvalet och mängden som gör att många upplever att de äter ”fel” och kanske lite för mycket. Det blir för mycket av det goda helt enkelt, vilket gör att det inte känns gott och hälsosamt som det annars kan vara.

Mer med Marina Sjöberg om mat Vitamintillskott på vintern, är det nödvändigt?

Om jag skulle ge dig tre goda tips för att äta smartare under julen, men utan att göra avkall på njutningen, skulle det vara följande:

Skär ner på julbordet. Välj dina och familjen favoriter men strunta i alla klassiker som ni kanske inte alls längtar efter men som ”ska vara med” trots allt. Ett mindre julbord med de godaste sakerna ger ju mer njutning, med andra ord – välj ut dina guldkorn på julbordet och njut!

Sprid ut rätterna på fler dagar. Det kan vara smart spara någon rätt till jul- eller annandagsmiddagen, såsom laxen eller revbenen o.dyl. Efterrätt såsom ris a la malta … orkar man det? Vill man verkligen ha det eller tar man det bara för att gammelmormor gjort den och blir glad om man tar trots att man är proppmätt?

Ät på bestämda tider och hoppa över småätandet. Många lockelser kan också göra att man småäter (och dricker) hela tiden. Inga regelbundna måltider som andra dagar. Kanske ska man fundera lite på hur man lägger upp dagen? En god frukost såsom skinkmacka? Läcker förmiddagsfika såsom kaffe och ett litet fat med dina favorit julgodisar? På eftermiddagen kanske det är dags för julbordet… och senare på kvällen kanske ni väljer att ta lite gröt/ julmacka? efterrätt? o.dyl. Inget är rätt eller fel, men även på julen tror jag man mår bra av att lite planering samt medvetet ätande. Småäta julgodis och dricka glögg hela dagen lång gör i många fall att man är aldrig blir riktigt sugen och därför inte njuter lika mycket.

Läs även Dietisten om mat som gynnar immunsystemet: ”Hälsan börjar i tarmen”

Min favorit är helt klart julskinka och då helst på ett gott bröd med stark senap på. Har dessutom fört in en nyhet på bordet som är en rödbets,- och getostpaj med valnötter. Mycket gott! Jag älskar dessutom pappas fudge. Gott gott senare på kvällen som efterrätt tillsammans med ett fylligt glas rött…

På tal om vin och alkohol … Det finns mycket att säga om alkohol, men först och främst, det är barnens högtid och man hör ju att många dricker för mycket just i samband med julen. Jag tycker det gäller med alkohol som men maten. Drick det du tycker om och med måtta och njut.

Med det sagt; njut av julen med allt vad det innebär, men tänk på att du ska njuta innan, under tiden och efter, det vill säga du ska inte behöva få dåligt samvete dagarna efter för då har du agerat på ett sätt du bestämt dig för att inte göra. Hitta ett bra upplägg på julen och dess innehåll som passar dig och din familj. God Jul!”

Dietisten tipsar: "Välj ut dina guldkorn på julbordet och njut"
Marina Sjöberg är idrottspedagog, beteendevetare & Leg. Dietist. Marina har jobbat som klinisk dietist under några år på bl.a. Karolinska sjukhuset i Solna samt inom idrottsnutrition och idrottsmedicin och är sedan 15 år Svensk Friidrotts förbundets dietist. Marina undervisar bland annat på Karlstads- och Göteborgs Universitet, Idrottsgymnasier och Molkoms folkhögskola samt utbildar landslagstränare/ledare inom idrotter såsom längd, alpint, friidrott och hästsport. Hon tar även emot kunder/patienter såväl privat som från företagshälsovård och sjukvård.

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.