Ett grönare sätt att äta

I dag startar sociala medier kampanjen ”Ett grönare sätt att äta”, vars syfte är att inspirera människor till en grönare livsstil genom hälsosammare val och äta mer miljövänligt och näringsrikt. Avsändare för initiativet är hälsobloggaren och receptkreatören Alexandra Öhrlund som släpper e-boken med samma namn och bestående av 20 plantbaserade recept – allt ifrån frukostar och mellanmål till middagar och efterrätter. Tänk dig dina favoriträtter i en helt ny, vegansk tappning! Samtliga recept är fria från gluten, socker och animaliska produkter. Jag bestämde lunch med ”Alex” för att gräva djupare i konceptet:

Ett grönare sätt att äta
Formgivning @johanohrlund

Vad hoppas du att uppnå med initiativet? 

– Jag vill visa hur enkelt det är att äta grönare och sänka tröskeln till att vara vegan. Visa att det kanske inte behöver vara så alternativt och ställningstagande … Jag kommer från träningsvärlden där man demoniserar kolhydrater och tror att man måste köpa proteinpulver bara för att man börjar motionera. Syftet är att visa att det finns fler vägar än en att uppnå en god hälsa.

Kampanjen är mer än bara mat?

– Mat har tyvärr blivit oerhört tillkrånglat … Många mår dåligt i dag och när man mår dåligt gör man sämre val och det är livsstilen som helhet som avspeglar sig i det du har på tallriken. Det jag vill är lyfta tankar som hur man ser på sig själv och förhåller sig till omvärlden. Och precis som du behöver fylla magen med rätt sorts mat, behöver du mata hjärnan med rätt sorts budskap. Alla delar behöver näring och allt samverkar som en helhet – kroppen, själen och hjärnan.

Läs även Bakad avokado med ägg

Var kan man följa kampanjen?

– På bloggen! Receptsamlingen släpps i dag och du kan klicka hem den via bloggen på Iamready.se. Kampanjens varaktighet sträcker sig 6 veckor med nya temautmaningar som släpps varje söndagsförmiddag, så du kan förbereda dig inför måndagen. Ett tips är att gå med i Facebookgruppen redan i dag, för att vara helt säker på att inte missa några viktiga uppdateringar. Efter dessa första 6 veckor kommer vi att knyta ihop kampanjen med en grön workshop på ett trevligt ställe i Stockholm City.

Läs mer Grönkålspasta med champinjoner och lök

Vecka ett fokuserar vi på gröna frukostar för att nästföljande vecka fokusera på luncher. Vecka är det bra mellanmål som är på tapeten och veckan efter, middagar. Den femte veckan handlar temat om hur vi bäst urvinner proteiner aka ”musklernas byggstenar” från det veganska riket.  Rädslan att inte få i sig tillräckligt med proteiner, är ofta det som käppar i hjulet för oss som tränar. Sista veckan avslutas med en sammanfattning och besvara frågor.

 

Faktaruta

Namn. Alexandra Öhrlund

Ålder. 26 år

Gör. Jobbar som PT på SATS, utbildar sig till yogalärare, klar i maj. Bloggar på Iamready.se och gör kreativa recept.

Aktuell med. Receptsamlingen ett grönare sätt att äta med tillhörande sociala medier kampanj #EttGrönareSättAttÄta E-boken är receptsamling som kommer integreras med sociala medier och fysiska workshops. Formgivare för receptboken är Alexandras bror, Johan Öhrlund.

Matmotto. ”En kropp i balans är en glad kropp ”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.