Planera veckan smart med goda matlådor

Ät för att njuta... och planera smart för att orka. Foto: Privat

Text. Alexandra Öhrlund Foto: Privat

Min rutin att laga matlådor varje söndag är helig för mig. Eftersom jag jobbar långa dagar på gymmet måndag-onsdag varje vecka, behöver jag planera min mat noggrant för att jag ska ha energi till både mina PT-klienters träning och min egen. Denna vecka blir det falafel från Healthyway, ett norrländskt märke som jag upptäckte nyligen, med massa goda tillbehör.

Planera veckan smart med goda matlådor

 

Tillaga falafeln enligt anvisningarna, tex i ugnen på en plåt med ett gäng klyftpotatisar (jag kryddar med örtsalt och rostar utan olja). Gör en sallad på broccoli, gula och röda cocktailtomater, gurka, groddar, avokado, rivna morötter, gröna blad och pressad citron.

Läs även När blev något så enkelt som mat komplicerat?

Ät för att njuta… och planera smart för att orka. Foto: Privat

 

Alex ärthummus: 500 g frysta gröna ärtor, 1 vitlöksklyfta, 3 msk olivolja, 1/2 dl vatten, 1/2 pressad citron, en näve färsk eller fryst spenat. Låt ärtorna tina, lägg sedan alla ingredienser i en mixer och mixa slätt, smaka av med salt och peppar.

Läs även Gör din egen kokosyoghurt

Planera veckan smart med goda matlådor
Alexandra Öhrlund: Personlig tränare, receptkreatör och bloggare:Passionerad PT och hungrig matkonstnär med norrländska rötter som studerar till yogalärare, tränar thaiboxning och reser så mycket som möjligt. Välkommen till en blogg med din och min hälsa i fokus! Här unnar vi oss bra mat, skämmer bort våra kroppar med rörelse och strävar efter att att må bra – på riktigt. Följ Alexandra på bloggen Med fokus på hälsa. Foto: Sandra Birgersdotter

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here