Så blir du av med sockerberoendet

Vad triggar sötsuget och hur blir du av med det? Foto. Pixabay.com

Text. Alexandra Öhrlund Foto. Pixabay.com

Låt oss vara ärliga, det finns inga hälsofördelar med vitt och raffinerat socker. Stora mängder socker är farligt för kroppen och starkt förknippat med flera livsstilssjukdomar … Dessutom är det ”vita giftet” centralstimulerande och starkt beroendeframkallande. Att vi äter det frivilligt är ungefär lika ologiskt som att vi drar i oss nikotin och tjära i lungorna. Tobak och socker, hälsovådliga ämnen för kroppen. Här går vår hälsocoach Alexandra Öhrlund till botten med sockret – vad det är som triggar sötsuget och hur du kan bli kvitt ett beroende.

Så blir du av med sockerberoendet

Inställning. Sätt som mål att ändra din inställning. Bestäm dig för att det är dags att ta kontroll över dina vanor. Jag förstår att det kan låta hårt och jag vet precis hur svårt det är, men det finns inga genvägar.

Rensa hemma. Nolltolerans är det enda som gäller. Gör dig av med frestelserna och köp inte hem mer – gå aldrig till mataffären när du är hungrig. Förankra ditt beslut med övriga i hushållet, alla sötsaker stannar utanför hemmet.

Be om hjälp. Hitta stöd i din partner eller en kompis och gör det här tillsammans!

Ät regelbundet och testa nya recept. Håll blodsockret på en jämn nivå och ha roligt på vägen genom att laga nya spännande rätter och prova ovanliga ingredienser. Fokusera på alla valmöjligheter, inte på vad du bör välja bort.

Minska på vetemjöl, stärkelserik mat och mejeriprodukter (de innehåller mjölksocker) under en inledande period. Undvik även frukt och torkad frukt till en början för att inte trigga sötsuget. Det kan även vara smart att skippa light läsk och sockerfria tuggummin. Du kan sakta återinföra dessa livsmedel när du känner att det är dags, eller kanske upptäcker du hur bra du mår utan.

Omvärdera och hitta nya belöningssystem. Omdefiniera din version av ”att unna dig”. Att belöna sig själv och sin kropp kan omöjligt betyda att stoppa i sig socker, eller hur?

Viktigast av allt: Var ärlig mot dig själv och gå till botten med ditt beteende. Läs igenom det här inlägget en gång till, långsamt, och ta till dig de delar som passar in på dig och ditt liv. Våga möta de känslor som du använder socker för att döva. Du är inte ensam <3

Läs mer Ett grönare sätt att äta

Vad triggar igång sötsuget? 

Så blir du av med sockerberoendet

Därför blir du sötsugen

Ditt sötsug kan bero på flera saker. Har du som ovana att småäta sötsaker mellan måltiderna? Då har du med största sannolikhet vant hjärnans belöningssystem vid den ständiga tillförseln, och den enda lösningen är att bryta beroendet. Suget kan också bero på mineralbrist, krom är en mineral som behövs för blodsockerbalansen och den finns naturligt i bland annat broccoli och gröna ärtor. Om du har cravings efter choklad kan det vara magnesium din kropp behöver. Jag rekommenderar inte kosttillskott i första hand, utan hänvisar som alltid till min universallösning – mera grönsaker! Ju mer bra mat du äter, desto mindre utrymme finns det att göra sämre val.

Du kanske även gillar Sockerfria glasspinnar med kaffe och choklad 

Äter du för lite?

Att ligga på ett ständigt kaloriunderskott är väldigt påfrestande för kroppen och det är inte konstigt om du blir galen av cravings framåt eftermiddagen. Jag kan fortfarande bli förvånad över hur många som är rädda för fett. En kost som innehåller rätt sorts fett och hälsosamma proteinkällor håller dig mätt längre. Fibrer håller magen sysselsatt och blodfetterna låga, samt ser till att blodsockret stiger långsamt. Om man äter bra enligt sina personliga förutsättningar så bör man inte ha ett okontrollerat och besvärande sötsug.

Fråga dig själv vad det söta är ett substitut för. Är det sällskap? Kanske lycka? Eller är du helt enkelt bara uttråkad? Tristess är en vanligare orsak till att tröstäta än du tror. Rationalisera ditt beteende och håll dig sysselsatt. Lösningen finns inom dig, inte i godishyllan. Jag rekommenderar varmt dig som känner igen dig i detta att haka på mina temautmaningar som drar igång på söndag!

Läs även Rostade hasselnötsbollar med rödbetspulver

Stresshormonet kortisol leder till ökat sötsug. Om jag ska dra hela den långa, fysiologiska förklaringen så blir vi kvar här till på måndag, här kommer den kortfattade versionen: Kortisol produceras i binjurarna och utsöndras under stressade situationer. Här snackar vi allt ifrån fysiska utmaningar som ett tufft träningspass, till kronisk daglig stress på jobbet och extrema, livshotande situationer. Kroppens stressresponssystem är designat för att hjälpa oss att hantera direkta faror, men i dagens uppkopplade samhälle har vi lärt oss att reagera likadant på en tight deadline som en livshotande situation. De kroniskt ökade kortisolnivåerna orsakar ett extra utsläpp av blodsocker, och som svar på detta frigörs extra insulin för att mota ner det ökade blodsockret. Effekten av att insulinet inte tas om hand ordentligt blir att den cellulära produktionen av energi minskar och resulterar i tydliga energidippar under eftermiddagen och kvällstimmarna. Ber om ursäkt till alla eventuella läkare som läser detta för min grova förenkling av ett komplicerat system.

Lycka till! // Alexandra

Tips! För dig som vill äta hälsosamt

Så blir du av med sockerberoendet

 

Följ sociala medier kampanjen ”Ett grönare sätt att äta”, vars syfte är att inspirera människor till en grönare livsstil genom hälsosammare val och äta mer miljövänligt och näringsrikt. Avsändare för initiativet är hälsobloggaren och receptkreatören Alexandra Öhrlund som under 6 veckor guidar dig mot sundare vanor.

Gå med i Facebookgruppen så missar du inga viktiga uppdateringar. Ta del av gemenskapen, gruppen för öppen för alla som vill äta lite grönare. Dela dina tips och idéer, eller ställ frågor till mig och de andra medlemmarna. Vi är redan över 150 personer i gruppen!

Så blir du av med sockerberoendet

Alexandra har även släppt e-boken med samma namn och bestående av 20 plantbaserade recept – allt ifrån frukostar och mellanmål till middagar och efterrätter. Tänk dig dina favoriträtter i en helt ny, vegansk tappning! Samtliga recept är fria från gluten, socker och animaliska produkter. HÄR kan du köpa boken!

Så blir du av med sockerberoendet
Alexandra Öhrlund är personlig tränare och receptkreatör med norrländska rötter. Pluggar till yogalärare, tränar gärna utomhus och älskar att dokumentera livet i bild och text. Följ Alexandra och hennes inspirerande liv på bloggen ”MED FOKUS PÅ HÄLSA” och på Instagram som @alexandraohrlund Foto. Sandra Birgersdotter

 

 

 

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here