Monthly Archives

januari 2018

Okategoriserade

Träningsresa, Kroatien september 2018!!

Följ med mig på träningsresa!

Jag har sedan riktigt länge haft en stor dröm om att få arbeta med och hålla träningsresa. Jag hade dock aldrig kunnat föreställa mig att det skulle ske redan nu 2018. Men för ca två veckor sedan fick jag frågan till mig om jag ville köra och nu två veckor senare så är allting bestämt, det är officiellt sedan 3 dagar tillbaka och vi har redan ett flertal anmälningar på så här kort tid, vilket innebär att det redan är 100% klart att den kommer att bli av! Det känns ju helt magiskt! Är helt övertygad om att det kommer bli en magisk vecka med mycket skratt, svett och träningsglädje.

Jag och min kollega Joel kommer att vara instruktörerna på resan och jag kan lova att vi kommer bjuda på riktigt mycket bra, rolig och utmanande träning. Samtidigt som det blir en massa bad och umgänge i härliga Kroatien. Åh ska bli så kul!

Sugen på att följa med!? 😀 😀 😀 

Läs mer på: Sankt Jörgen Park 

Fråga mig såklart om det är något ni undrar.

Okategoriserade TRÄNING

Varför är det viktigt att träna rygg? Bra hållning.

Återkopplar till ett inlägg jag gjort på min hemsida sedan tidigare: www.kallhage.se

Vad krävs först och främst för en bra hållning? Inläggets fråga.

Många tror att en bra hållning enbart handlar om att bygga upp en bra magmuskulatur och styrka, att göra extra många situps under en viss period. Fel, fel och fel skulle jag personligen säga.

Att bygga upp en bra hållning handlar snarare om att först och främst ge sig själv möjligheten att kunna öppna upp bröstet och framsidan. Det första som oftast krävs är att få längd och frihet på framsidan. Att stretcha bröstmuskulaturen är jätte viktigt på väldigt många sätt och vis. När vi väl skapat oss möjligheten att öppna upp bröstet, så är det ryggens muskulatur som är a och o. Så istället för att göra 100 situps varje dag så är mitt tips till er att jobba på er ryggmuskulatur och styrka. Roddövningar är jätte bra i detta sammanhang tillsammans med baksida axlar. Här kommer några tips på roddövningar.

  • Sittande rodd.
  • Rodd i kable.
  • Rodd i maskin (som ni ser ovan).
  • Stångrodd.
  • Hantelrodd.
  • Rodd med gummiband.
  • Rodd i TRX.

Här ovan ser ni ett exempel på övningar som jag skulle tipsa om. Att träna axelns utåt rotatorer (rotatorkuffen) är även det väldigt hjälpsamt i denna fråga och det kan du göra med gummiband, hantlar eller kableställning exempelvis. Men jag återkommer med bilder och tips på just de övningarna.

Så att öppna upp bröstet rörelse mässigt, stretcha bröstmuskulaturen, få bak axlarna för att på så sätt kunna effektivisera och få utlopp utav dina rodd övningar för ryggen är första steget i ¨bygga upp en bra hållning¨ kategorin. Givetvis så får man inte glömma att kroppen är komplett så att ha en bra core styrka (mage, nedre ländrygg och bäcken) och underkroppsstyrka i kombination med detta är givetvis en vinnande faktor för en stark och funktionell kropp i det flesta lägen varesig det är i gymmet, på kontoret, i tvättstugan eller med bebisen på armen.

För mer och personlig hjälp se mer om mina behandling eller PT tjänster på www.kallhage.se

Okategoriserade

Tips för att få i dig det gröna! Smoothie tips.

Gröna sköna smoothie!

Jag personligen har hamnat lite i en svacka vad gäller grönsaker och sallad. Jag vet så klart hur viktigt det är att vi få i oss all näring det innehåller, det är ett måste!! Men för mig så är det någonting med just vintertid. Vill lixom BARA äta varm mat. Märker då att jag in emellan tappar just denna del i mina måltider. Men det finns ju absolut inga ursäkter, utan det handlar om att hitta det som passar just en själv. Jag vet att det finns mängder och tips och trix för att få i sig sina grönsaker och sin spenat exempelvis, det är bara att göra action! Vilket är precis vad detta inlägg handlar om och vad jag vill inspirera till. Att tugga en påse spenat är inte intressant för mig var och varannan dag just nu men att mixa ner det i min favorit smoothie gör riktigt enkelt och super gott! Då blir det antingen till frukost, mellanmål, som extra tillägg till min lunch/middag.

Min favorit gröna men söta smoothie är:

  • Massa bladspenat! Går att ha i en näve grönkål också så klart. 
  • Några skedar naturell kvarg. 
  • 1 banan. 
  • Mango.
  • Mjölk/vatten till rätt konsistens. 

Jag får på så sätt i mig en väldigt stor mängd spenat men smaken blir endast söt och god på grund av sötman i bananen och mangon. Toppen bra för mig. Med en regel, 1 stor mängd grönt om dagen blir detta till en bra hjälp för just mig.

Okategoriserade

Veckans lista, v4

Jag kommer dra igång en ¨veckans lista¨ rutin för varje söndag.

Jag personligen tycker det är kul att läsa samt att det blir en bra vardaglig sammanfattning i ett och samma inlägg. Så here we go för vecka 4!

Veckans tips: Veckans tips blir att boka in mysiga middagskvällar med dina vänner. För att förgylla detta kvällsmörker. Tapas, tacos och skaldjur är mina favoriter!

I går blev det tacos och god efterrätt som ni ser här ovan. 

Och i fredags som ni redan sätt blev det tapas plock i denna stil. 

Veckans godaste: Dessa har ju varit riktigt smarriga här in emellan i helgen. Ni har väll inte missat inlägget om dessa här tidigare? Länkar inlägget här. 

Veckans höjdpunkt: Jag måste nog säga att det faktiskt är att jag har hunnit med hela 3 stycken träningspass helt på egen hand och inte kopplade till precis innan, in emellan eller efter jobb på Sankt Jörgen. Skönt att verkligen kunna åka iväg för träningen ¨endast¨ och ha 100 % fokus på det och inte i samband med en mix utav jobb. Det har varit riktigt värdefullt och välbehövligt denna vecka.

Veckans ovanliga: Veckans ovanliga är givetvis att inte bo eller kunna vara med Erik. Han flyttade nämligen till Chicago förra söndagen för er som inte vet det. Det är så klart en otroligt stor förändring i våra liv.

Min absolut tryggaste punkt senaste åren <3 

 Veckans känsla: Trots en riktigt stor förändring i mitt liv och min vardag så har det varit en bra vecka. Jag har haft bra med jobb men under rimliga arbetstider och det har startats upp 2 stycken riktigt roliga projekt denna vecka. Så klart som ni nu vet att jag är en del utav Team I Am Ready, vilket är fantastiskt roligt men även våran träningsresa som blev officiell i fredags!!! Så sjukt att det kom anmälningar i stort sätt redan första timman. Kommer bli otroligt roligt! Kommer berätta mer om det så klart men är ni intresserade med en gång så kan ni läsa mer om den här(länk).

Veckans sömn: Jag har dessvärre dröm mardrömmar hela 4 nätter denna vecka. Våra grannar hade inbrott i måndags, så den faktan tillsammans med att jag är väldigt mörkrädd är inte en fantastisk kombination…

Veckans betyg: Spännande, rolig och motiverande!

Veckans nästa: Ingenting som sticker ut, utan det blir behandlingar, PT jobb, gruppträningsklasser, blogg, ett samarbete osv. Förhoppningsvis en sleep over med bästis, en liten lunch dejt och sådant trevligt.

Jag ser fram emot denna kommande vecka! Men först blir det handbolls finalen innan läggdags! Kram🌸🌸🌸

Hälsa MAT Okategoriserade

Proteinrika chokladbollar

Nu ska ni få ta del utav ett riktigt mumsigt och proteinrikt chokladbollsrecept!

Igår efter mitt träningspass så tog jag tillfället i akt och slängde ihop en sats chokladbollar som blev riktigt goda och helt perfekta på grund av innehållet som efterrätt efter ett riktigt tungt och hårt benpass.

Recept, proteinrika chokladbollar:

  • 2 dl havregryn.
  • 3 dadlar.
  • 1-2 skopor chokladproteinpulver. I samarbete med Better You så har jag fått möjlighet att testa lite kosttillskott utav dem, därav använda jag deras vassleprotein med smak utav choklad. Ni hittar det här(länk)
  • 1 msk kakao. 
  • 1 msk kokt kaffe. 
  • 1.5 dl havre krisp strawberry puffar ifrån Axa. Mina favorit flingor som passade perfekt i för lite extra ¨crunch¨. 
  • Toppade även innehållet med lite extra gott i form utav haspelnötsskräm ifrån Barebells samt deras protein crisp. 
  • Kokos som pricken över i:et på bollarna. 
  • Använda även sojamjölk för rätt konsistens.

Visst ser dem riktigt goda ut?! 

Dessa chokladbollar passar väldigt bra givetvis som efterrätt men även som mellanmål. Riktigt goda! 🙂

Okategoriserade

Nu är jag äntligen igång igen, varmt välkommen!

Precis som rubriken säger, stort välkommen hit till min nya blogg!

Jag är så himla glad att just du är här. Gammal som ny så tänkte jag givetvis ta och starta igång detta med att dela med mig några rader om vem just jag är, och vad ni kommer att få ta del utav här. Ny blogg, ny start och så taggad på framtiden tillsammans med I am ready, känner mig riktigt ärad och glad över att få tillhöra detta gäng!! 

Jag heter Miranda Källhage, är 23 år gammal och bor i Göteborg. Jag är tjejen som brinner för träning, kost, välmående och strävan efter en frisk, hälsosam, stark och balanserad livsstil. Min ambition här i livet är att kunna hjälpa så många det bara är möjligt att hitta sitt maximala välmående och sin styrka.

Jag är en väldigt glad, positiv och driven tjej, och med den här bloggen och som medlem i Team I am Ready kommer jag dela med mig utav min livsstil och min expertis. Jag är egen företag och arbetar som Osteopat, Personlig tränare och grupptränings instruktör på Sankt Jörgen Park. Jag kommer även så klart dela hur jag brinner för den aktiva, näringsrika livsstilen och den hälsosamma balansen i ett. Allt emot ett maximalt och starkt välmående. Jag tror inte på något allt eller inget, har man hittat sin balans så kan man njuta utav precis hela världen. Vilket är det jag vill göra, jag är idag en sann livsnjutare.

Men jag har själv erfarenhet utav ortorexi och ätstörningsbeteende men är nu några år senare 110 % frisk (och ja, det går att bli 110 % frisk!). Denna resa blev en otrolig personlig lärdom och utveckling för min del. Att tagit sig ur en sådan djup svacka tillsammans med flertal år utav utbildning har gjort mig till den starka, säkra och även kunniga person som jag är idag.

Så följ med mig igenom min livsstil och mina djupaste tankar, prestationsprinsessor till fysisk aktivitet, kvalitativ mat, en energirik och stark vardag samt massa skratt, glädje, resor, motivation, pepp och en himla massa fredagstacos.

FYSISK STYRKA BRINGAR PSYKISK STYRKA.