Klara färdiga gå! Första steget till motivation är att röra på fötterna

Klara färdiga gå! Första steget till motivation är att röra på fötterna. Motivation är inget som kommer till dig som en uppenbarelse på soffan. Motivation skapas av att du gör något. Jag tjatar om mitt favorittalessätt ”move your ass and your mind will follow”  men det är faktiskt ett citat att bära med sig i vardagen. ”Rör på rumpan och hjärnan hänger på”, fritt översatt. När du ändå måste ta dig till jobbet, vill träffa vännerna eller behöver köpa mjölk – passa på att gå! Vardagsmotion är grymt underskattat men faktiskt det som kan hjälpa dig att komma igång med mer regelrätt träning som pass eller gymträning. Med tålamod kommer du få smak på känslan av att röra på dig. Du inser att du orkar gå fortare, kanske till och med tar ut stegen för att känna på känslan av att springa?
Text. Anki Ström Foto. Pexels.com

Vad gör du med din tid? 

Dygnet har bara 24 timmar och det är du som bestämmer hur du ska fördela dem. Det finns vissa moment som måste ingå. Som sömn, äta, gå på toaletten, troligtvis jobba och kanske hämta barn på förskolan. Men därutöver har du faktiskt spelrum att prioritera din tid. Det är ovant i början (ja, jag väljer medvetet bort ordet svårt som hämmar) men övning ger färdighet. Öva dig på att hitta luckor i vardagen till att röra på dig – att gå.
Stig upp en halvtimme tidigare och ta en morgonpromenad om du arbetar på annan ort eller som jag tidigare nämnt, passa på att ta benen till jobbet!

Investera i en stegräknare

En motivationshöjare på vägen kan vara att investera i en stegräknare. Jag har nöjt mig med den som finns i mobilen men det finns en uppsjö av modeller att välja mellan beroende på vad du vill betala eller är ute efter.Här finns ett ”bäst i test” för dig som vill jämföra. Att komma upp i över 10 000 steg är ett första mål tänker jag. Lovar att du kommer få både pepp och bekräftelse av stjärnor och ”pling” som meddelar att du uppnått dagens stegmål. Idag till exempel har jag farit runt halva stan på jobb och uppdrag vilket innebär att jag utan problem kommit upp i över 60 min aktiv tid. Det är den minimigräns jag har satt för mig själv. Och även 6000 steg över mina förväntande 10 000.

För tillfället får jag av olika anledningar inte till träningen som jag vill men jag kan som sagt alltid gå. Så upp och hoppa, rör på fötterna. Hämta kaffe, ta en runda runt kvarteret eller dansa några steg i vardagsrummet i reklampausen. Det viktigaste är inte vad vi gör utan ATT vi gör något. Även om du anser dig lida brist på både tid och motivation kan du alltid sätta den ena foten framför den andra och gå. Att låta bilen stå till förmån för frisk luft och gratis motion på väg till jobbet, affären eller fikaträffen på stan är världens billigaste och enklaste sätt att komma igång med ett aktivt liv!

 

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here