Möt ”vinterdeppen” med acceptans och aktivering

Det finns ett begrepp inom KBT som heter beteendeaktivering. I sammanhanget innebär det att vi bibehåller vår trötthet och nedstämda humör genom att aktivera oss mindre och undvika att gå ut under den mörka årstiden. Här tipsar vår KBT-coach Anki Ström om hur du kan göra för att må bättre och känna dig gladare under det mörka vinterhalvåret. Foto. Pexels.com

Text. Anki Ström foto. Pexels.com

När årstiderna växlar upplever en del människor nästan depressionsliknande symptom. Det stora flertalet utav oss kan nog stryka under på att vi blir tröttare under vinterhalvåret och mer benägna att hålla oss inomhus. Bevisat är att ljus och mörker har stor betydelse för vårt humör och välmående och liknande problem existerar knappt i länder som ligger nära ekvatorn.

Hjärnan strävar hela tiden efter att undvika obehag, smärta och det som är jobbigt. Det är så vi fungerar och hur samhället i stort är uppbyggt. Men vill vi bli av med ”vinterdeppen”, är ett flyktbeteende definitivt inte rätt väg att gå. Istället för att skjuta bort tankar, känslor eller möta dem med motstånd behöver vi öppna upp för den faktiska situationen och ACCEPTERA läget. ”Nu är det så här, mörkt och kallt och kommer att vara under ett antal månader. Det kommer inte att bli bättre för att jag suckar, gnäller, drar täcket över huvudet eller ständigt upprepar hur jobbigt det är.”

Läs om Vitaminer på vintern – är det nödvändigt?

Anpassning och goda vanor

Inom ACT (Acceptance commitment therapy) är ”flexibilitet” ett nyckelbegrepp. Ju mer vi lär oss att vara flexibla och kunna anpassa oss till livet och de situationer vi hamnar i desto tåligare blir vi. Allt negativt som sker blir inte nödvändigtvis ”det värsta vi varit med om” och jorden går inte under. När vi har nått acceptans kan vi också ta nästa steg och AGERA. Att det blir mörkt och kallt varje år vet vi om och så länge vi inte väljer att flytta till varmare breddgrader behöver vi gilla läget och göra det vi kan för att må så bra det går.

Läs även Träna hela kroppen på bara 7 minuter

Det vi tyvärr ofta gör, är tvärtemot det vi behöver göra, för att bli piggare och gladare. Istället för att hålla oss inne bör vi försöka vara ute så mycket som möjligt. Även fast det är mulet och kanske inte alls lockar så är till exempel en promenad på lunchen ett perfekt sätt att skapa rutiner för vardagsmotion och samtidigt få både frisk luft och dagsljus. Överhuvudtaget är regelbunden fysisk aktivitet bevisat effektivt och något att eftersträva oavsett årstid. Det frigör våra ”må-bra-hormoner”, bibehåller muskelstyrka, rörlighet och hjälper hjärta och lungor att fortsätta pumpa luft och blod på bästa sätt.

Undvik att slarva med sömnen och lägg lite extra vikt vid att äta näringsrikt och på bestämda tider. Både kropp och själ mår bra av rutiner och regelbundenhet, speciellt när vi är ur balans av olika anledningar.

Läs mer Dietisten om mat som gynnar immunsystemet 

Beteendeaktivering

Det finns ett begrepp inom KBT som heter beteendeaktivering. I sammanhanget innebär det att vi bibehåller vår trötthet och nedstämda humör genom att aktivera oss mindre och undvika att gå ut under den mörka årstiden. Visst tar det emot att snöra på sig löpardojorna när det är becksvart ute men med pannlampa, reflexväst och en schysst pod i öronen finns inga ursäkter. Eller att faktiskt gå förbi soffhörnet efter kvällsmaten och ta svängen till gymmet istället. Träffa lite folk och köra ett kul gruppträningspass som sätter fart på endorfinerna. Vi ångrar ju väldigt sällan ATT vi tränat. Annars funkar Spotify på högsta volym och en halvtimmes dans i vardagsrummet lika bra. Huvudsaken är att du gör något. Jag sammanfattar med mitt favoritcitat:

”Move your ass and your mind will follow – sit on your ass and your mind will get depressed”

Utöver träning och goda vanor är rådet att aktivera dig på olika sätt som du vet ger energi. Träffa vänner, gå på bio, ta ett långt varmt bad, läs den där boken du aldrig hinner med och glöm inte heller att ta vara på fördelarna med vår mörka årstid: Dammet syns inte lika bra, enorm mysfaktor att äta frukost med tända ljus på morgonkvisten eller ta en romantisk date med partnern i lågornas sken.

Även om jag rekommenderar att vistas utomhus för behovet av frisk luft och dagsljus … Så innebär vintertid också att vi kan koppla av mer hemma och göra sånt vi aldrig hinner med på sommaren. För då ska vi umgås vid grillen långt in på nattkröken och det är snudd på brottsligt att missa en solig dag på stranden. Vi måste ta vara på solen och värmen för tänk när det blir vinter sen.

Det finns en tid och fördelar med allt. Även vintern har sin tjusning. Allt handlar om inställning. Vi kan välja att se- och bemöta situationer, istället för att haka upp oss på något vi ändå aldrig kan påverka – vädrets makter eller Sveriges årstidsväxlingar.

 

Möt "vinterdeppen" med acceptans och aktivering
Anki Ström är KTB-coach och mental tränare och frilansar som skribent.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here