Så kommer du igång med träningen efter julveckan

För att boosta motivationen efter julveckan och ladda för det nya träningsåret, kommer här några tips på hur du kan hålla motivationen uppe.

Text. Martina Rehn Foto: Pixabay.com

Att komma igång med träningen igen efter julen med många röda dagar i rad och kanske förkylning, ”folkepidemin”, som många dessvärre drabbas av såhär års, kan vara nog så segt. I den mentala uppförsbacken gäller det att påminna sig om att det är för din egen skull du tränar och ingen annans. Ett tips från ”coachen” är att vara snäll mot dig själv, väcka kroppen med lättare träning och inte gå för hårt ut i början. Här delar vår livsstilsbloggare Martina Rehn med sig om vad träningen betyder för henne och hur hon gör för att motivera sig ”de där dagarna”, som vi alla har då och då:

”Det har varit fullt upp denna veckan, men trots att jag däckat tidigt i soffan efter jobb så har träning hunnits med mellan varven. Jag mår bra utav att röra på mig. Träning för mig är inget ”måste” eller någonting som jag vill skjuta upp. Träningen ger mig energi och är också någonting som jag ser fram emot nästan varje dag. Det gäller bara att ha lite motivation från insidan av kroppen för att komma iväg. Men när jag har fullt upp under vardagarna, kan det ibland vara svårt att hitta motivationen såklart och det är viktigt med vilodagar för återhämtningen.

Så kommer du igång med träningen efter julveckan

För att boosta motivationen efter julveckan och ladda för det nya träningsåret, kommer här några tips på hur du kan hålla motivationen uppe:

Träna där du är. Träning innebär inte enbart att lyfta tunga vikter inne på ett svettigt gym. Vardagsmotion och promenader är också träning! Ta dig tid till långpromenader i vinter, använd trapporna istället för hissen i lägenheten och umgås med människor som ger dig energi!

Motiverande träningspoddar. Lyssna på träningspoddar och hitta motivation genom andra! En ny podcast som jag nyligen upptäckt är Jokklo & Mandy ”En podd om träning, hälsa, motivation och allt annat som snurrar i en tjejs huvud.”

Läs även 4 inspirerande träningspoddar

Uppdatera träningsgarderoben. Fynda nya träningskläder på mellandagsrean, kolla upp tradera eller ordna en klädbytardag med dina vänner. Ny träningskläder behöver inte vara fabriksnya för att kännas nya för dig, känner du att träningskläder motiverar dig till att komma iväg till träningen så är detta ett billigare alternativ för att hålla motivationen uppe!

Personliga målsättningar. Sätt upp mål och hitta DIN anledning till varför du vill hålla igång med träningen. Kanske vill du uppgradera din vardagskondition, träna inför en resa eller utmana dig själv med nya personbästa. Skriv en lista på positiva saker som träning kan göra för dig, spara listan och ta fram den ur byxfickan dagar du behöver lite extra motivation!

Läs mer Från ord till handling – låt 2018 bli året du faktiskt går i mål

Lycka till med din träning!” // Martina

Så kommer du igång med träningen efter julveckan
Martina Rehn är 26 år och studerar ”Sport Development and Fitness” i Australien och livsstilsbloggar på I am Ready. Just nu befinner hon sig i Norge där hon jobbar och tränar på jullovet.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here