Så lyckas du med nya vanor

Foto: Pexels.com

Hur kan du göra för att få hjärnan att tycka att gympa är bättre än godis? En- livsstilsförändring handlar i mångt och mycket om att ändra tankesätt kring vad som är belöning eller inte. Hjärnan är formad från tiden då vi levde som urinvånare och då det var viktigare att överleva för dagen, än planera långsiktigt. Jämförbart med att börja pensionsspara när man är riktigt ung … Det är svårt att föreställa sig själv som 65 när man är nyss fyllda 20.

När det kommer till det här med att förändra vanor behöver du jobba med hjärnans kortsiktighet: Sätta delmål och belöna hjärnan med bättre val och på så vis lura hjärnan att koppla ihop ansträngning med positiva känslor.

Det viktiga är att börja. Att märka att du gör framsteg ökar motivationen. Utmaningen ligger i att lura hjärnan övergången från soffpotatis till hurtbulle.

Lägg till istället för att ta bort: Förbud är det sämsta du kan syssla med när det kommer hjärnan. Tänker du att ”du INTE ska dricka vin” kommer det garanterat bli motsatt effekt. Hjärnan förstår nämligen inte vad ”inte” betyder och registrerar endast VIN. Tänk hellre att du ska lägga till en massa bra saker till kostcirkeln – för att du är värd det. Fyller du tallriken och glasen med så mycket nyttigt du bara kan, får du inte plats med lika mycket skräp.

Sänk kraven. Ett sätt att komma igång med träning kan vara att börja med korta turer runt kvarteret, på bara några minuter. Eller gå ner till gymmet med inställningen ”10 minuter i taget”. På så vis är det stor chans att du gör mer än vad du tänkt. Detta för att skapa en ny vana och inte så mycket för resultatet skull. Allt eftersom kan du lägga till några minuter i taget och rätt som det är, utan att du ens förstått hur det gick till, längtar du efter nästa träningspass.

Gympa istället för godis? Tänk på dig själv och din kropp med kärlek. Har du haft en riktig skitdag på jobbet, fortsätt inte att elda på ”brasan” med fler negativa saker… utan gör något bra för dig själv. När humöret är nertryckt i skorna är det lätt att ta till med skräpmat, godis eller alkohol – vilket bara kommer att få dig att känna dig ännu mer ”misslyckad”. Träna för att du älskar din kropp och se det inte som ett ”måste” eller en bestraffning.

Positiva spiraler. När du gör bra saker för dig själv (och tänka snälla tankar om dig själv) kommer du upptäcka att du ökar din inre styrka för varje dag som går. Stoltheten och självförtroendet som kommer med att klara nya utmaningar, kan ingen ta i från dig!

Belöna på vägen. Glöm inte att sätta upp små delmål och berömma dig själv på vägen. Kanske i form av en välgörande massage, en ny bok eller en god middag med vänner … eller varför inte byta ut den solkiga urtvättade träningstoppen mot en ny? Små saker som gör det roligare på vägen mot det långsiktiga målet.

”Glöm motivationen!” Så tycker KBT-coachen: ”Att genomföra en livsstilsförändring, oavsett vad det gäller, kräver att vi är beredda att göra upp med oss själva och gamla beteendemönster … och framför allt skapa nya rutiner. För många är förändring oerhört läskigt och tryggheten i det gamla tar alltför ofta över. En förändring brukar delas in i olika faser och den så kallade bibehållandefasen är den som är allra svårast. Att fatta beslutet och köra igång är en sak … men att fullfölja och fortsätta även när motivationen inte finns eller resultaten uteblir är en större utmaning.

Mitt bästa tips är GLÖM MOTIVATION och tänk ”ACT” som i AGERA och ACCEPTERA. Bara bestäm dig och gör! För att vet att du i slutänden kommer att må bra av det. Samtidigt som du accepterar bakslag och är medveten om att du under resans gång måste revidera vissa beslut och mål.

Förändring är en process som måste få ta tid. Att aktivt reflektera och bearbeta planen är avgörande för att lyckas med mål. Hjärnan är en muskel som kan tränas upp precis som armar, ben och rumpa. Ju mer du tränar den i att göra vissa saker, desto starkare kommer du att bli på att göra just det. Oavsett om det gäller träning, mat, ta pauser i vardagen eller våga ta de stora kliven i livet.”

Så lyckas du med nya vanor
”Glöm motivationen”, säger Anki Ström. KBT-coach och mental tränare.

 

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.