Teamcoachen Jenny Gustafsson: ”Det här är kontrollfrågorna du bör ställa dig själv innan du sätter upp höga mål”

Välj dina mål och drömmar med omsorg! Välj ut de förändringar som du upplever är nödvändiga, som faktiskt gör att du mår bättre. Lägg sedan tid på att utvärdera om du är villig att göra det som krävs. Och om inte, kan du hitta andra vägar dit? Eller har du kanske andra mål som känns lika meningsfulla? Eller kan det faktiskt vara så, den viktigaste frågan av dem alla –  att du inte behöver förändras alls, att du och ditt liv är tillräckligt som det är? tipsar teamcoachen Jenny Gustafsson Foto. Shutterstock

Att sätta upp höga mål kan vara motiverande, förutsatt att målen är realistiska. Men ibland kanske vi tror att vi vill en massa saker som till exempel att träna mer och äta nyttigare, mer än vad vi i själva verket vill innerst inne? – Att ange tomma löften till dig själv kan kännas bra och peppande i stunden, men om du bryter dem i alla fall, så kommer du över tid att skada tilliten till dig själv, säger Jenny Gustafsson som jobbar till vardags med ledarskap och teamutveckling. Nedan visar hon exempel på frågor som du bör ställa dig själv innan du sätter upp höga och forcerade mål.

Det här är kontrollfrågorna du bör ställa dig själv innan du sätter upp höga mål

Sätter du ofta upp mål för dig själv? Drömmer du om att göra något som du ännu inte tagit tag i? Eller har du en önskan om något men som du gång på gång misslyckats med att uppnå? Min uppfattning är att vi människor vill en väldans massa saker. Vi är bra på att planera och det finns oändligt många modeller och strategier för att sätta upp mål. Det jag upplever vi är mindre bra på är att fundera över vägen dit, och framför allt, om vi faktiskt vill och är beredda att göra det som krävs för att nå våra mål?

Du kanske även gillar ”GRIT” – begreppet som förklarar varför vissa människor blir mer framgångsrika än andra

Är du beredd att göra det som krävs?

It all comes down to… Viljan. Men inte viljan som handlar om du vill nå ditt mål eller inte. Utan viljan om det faktiskt är beredd att göra det som krävs. Låt oss ta ett exempel. Säg att du VILL börja träna minst 3 gånger i veckan, och äta nyttigare (mer grönt och mindre socker). Kontrollfrågan du ska ställa dig själv är inte, vill jag det här? Utan, är jag villig att…

Är jag villig att tacka nej till godis eller efterrätt när det bjuds i sociala sammanhang? Och kanske uppfattas som den ”tråkiga?”?
Är jag villig att gå upp tidigare på morgonen för att träna, eller gå till gymmet efter jobbet även om jag är trött?
Är jag villig att inte äta onyttigt sent på kvällen och istället uppleva det jag gör om jag inte får mat (tristess, ångest eller sötsug).
Är jag villig att prioritera matlagning för att säkerställa att jag tar med en nyttigare och grönare lunch än den dem erbjuder på restaurangen vid jobbet?

Det är den här typen av kontrollfrågor du bör ställa dig när du vill något och ska sätta upp ett mål. Om svaret är ”ja” på tillräckligt många är det bara att tuta och köra, men kom ihåg, är du osäker och tvekar du, är det bättre att vänta med att ge dig på målet.

Välj mål med omsorg

Teamcoachen Jenny Gustafsson: "Det här är kontrollfrågorna du bör ställa dig själv innan du sätter upp höga mål"
Jenny Gustafsson jobbar med ledarskap och teamutveckling samt bloggar om emotionell hälsa med bloggen ”Simple selfcare”

Mitt tips till dig är att välja mål och drömmar med omsorg! Välj ut de förändringar som du upplever är nödvändiga, som faktiskt får dig att må bättre. Lägg sedan tid på att utvärdera om du är villig att göra det som krävs. Och om inte, kan du hitta andra vägar dit? Eller har du kanske andra mål som känns lika meningsfulla?

Eller kan det faktiskt vara så, den viktigaste frågan av dem alla –  att du inte behöver förändras alls, att du och ditt liv är tillräckligt som det är? Lycka till <3

Läs även Så kan du ta kontroll över ditt liv genom att ändra tankesätt

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here