Träningsmotivationen – 5 tips som kan hjälpa dig att hitta den igen

"Glöm motivation och tänk rutin", säger KBT-coachen. Vi är olika och motiveras av olika saker. Här presentar vår bloggare Marie Emre 5 sätt som kanske kan peppa i stunden och öka oddsen att komma iväg.

Träningsmotivationen – hur hittar jag tillbaka till den när den är borta? Jag vet inte om du någon gång ”drabbats” men det har jag och jag är mitt uppe i det nu. Min tanke är att man bör tänka efter vad det är som gör att det känns så jobbigt. Är det kanske bara dags att byta upplägg eller träningsform? Kanske ligger gymmet 2 bussbyten och 45 minuters bergsklättring bort, vilket gör att du tappar dyrbar tid på att ta dig fram och tillbaka?

Vare sig du har en tillfällig dipp eller att du helt och hållet har tappat motivationen så kommer här 5 enkla, snabba tips du kan reflektera och fundera över. Kommentera gärna med DINA egna tips så kan vi hjälpas åt här!
Text. Marie Emre foto. Pexels.com

Träningsmotivationen – 5 tips som kan hjälpa dig att hitta den igen

Är träningsmotivationen – 5 tips som kan hjälpa dig att hitta den igen

1. Mål och delmål

– sätt ett rimligt och mätbart mål och därefter delmål. Säg inte bara att du vill bli starkare. Ange då hellre något konkret, t.ex att du ska klara 40 armhävningar på tå. Sätt ett datum. Och om det är 40 st armhävningar som är det slutliga målet sätt då ett delmål på 10 st, 20 st osv. Även dessa med datum. Skriv ner detta!

2. Prova nya träningsformer

– Om du börjat tycka det är trist att träna. Det ska ju faktiskt vara roligt för att vara hållbart. Om du ”tvingar dig själv” att träna något bara för att du alltid gillat det tidigare kommer det aldrig att hålla i längden. Gillar du rytmik med sockiplast på fötterna, ja då ska du ta mig fan göra det, oavsett hur ofräsigt det kommer klinga i ditt instaflöde eller i andras öron.

Du kanske även gillar Så lyckas du med nya vanor 

3. Skaffa en träningskompis

– Det blir så mycket svårare att avboka eller ställa in ett träningspass om man redan har bokat in det med någon. Och som vi alla vet, det kommer att kännas fab efteråt.

4. Gå direkt efter eller innan jobbet

Finns det något mer förrädiskt än att bara gå hem ”en sväng” mellan jobb och träning”? Soffan står där i vardagsrummet, alldeles fluffig och mjuk. Tv kontrollen vrålar ”kom och ta mig” och filten ligger där avslappnat och förföriskt.

5. Sociala medier – följ konton som peppar istället för stressar

Det här med sociala medier. Det är såå olika för alla. Vissa konton på instagram peppar och andra konton stressar och hetsar (enligt mig). Helt klart, då är det bara att AVFÖLJA det som stressar. Det skapar bara ångest och kan för min egen del dra ner peppen TOTALT.

Tips från KBT-coachen: ”Glöm motivation och tänk rutin” 

”Ett av mina favoritcitat är ”move your ass and your mind will follow” som i att för dig som går runt och väntar på att motivationen ska komma krypandes har jag en knäckande nyhet – den gör den inte. Motivation är något vi skapar själva genom att GÖRA. Sätt bollen i rullning och skapa rutiner kort och gott. Precis som att vi utan att tänka borstar tänderna varje morgon och kväll kan vi träna hjärnan till att gå en promenad varje morgon eller cykla istället för att ta bilen till jobbet. Det handlar om att nöta, nöta och gå från ”fy fasen vad jobbigt det här är” till ”men jag gör det här för att jag mår bra av det” till ”tänker inte ens på det längre utan det går av bara farten”. Lägg ordet RUTIN på minnet för det är här för att stanna!” Anki Ström KBT-coach och mental tränare.

 

Läs gärna Från ord till handling – låt 2018 bli året du faktiskt går i mål

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here