Monthly Archives

januari 2018

Träning

Lågintensiv träning

För det mesta när jag tränar kör jag pannan i väggen och går all in, men ibland är det skönt att ta ett lugnare lågintensivt pass för en aktiv återhämtning.

 

Idag sprang jag ett lågintensivt pass. Syftet med lågintensiv träning är att lära kroppen arbeta under längre tid, bygga nya mitokondrier (cellens kraftvärk) i cellerna, samt återhämtning. När jag springer mina lågintensiva pass är det varken fokus på distansen, fart eller vilken tid jag springer på. Fokus är att ligga på runt 130 i puls, och idag ville jag göra det i ungefär 75 minuter. Det är ett riktigt skönt pass! Skönt att inte behöva bekymra sig om sin prestation och att bara få vara själv och lyssna på staden, naturen, en pod eller skön musik. Varför inte ta med sällskap ut på turen och att ha någon att prata med?

Träning

Gruppträning, gör det tråkiga roligt

Finns det någon träning som du aldrig skulle kunna tänka dig att göra? Som att springa intervaller eller göra burpees? Gå ihop i ett skönt gäng så blir det roligare!

Laddat gäng inför en backintervall. Bild: Konstantin Avramidis

Backen

Jag har i ett och ett halv års tid tränat backintervaller en gång i veckan med en träningsgrupp. Tidigare sprang jag backintervaller tre gånger om året, max! Till en början hatade jag det, men det blev lite roligare tack vare att vi var en grupp som gjorde det tillsammans! Vad som höjde motivationen varierade beroende på dagsform och inställning. Jag drog någon, någon drog mig, jag peppade någon, någon peppade mig, jag skulle vinna, jag skulle inte komma sist, jag skulle vara bättre än en viss person, jag skulle klara passet för att en annan person minsann gjorde det! Alltid är det något som triggar mig att ta i lite mer eller att bara dyka upp och genomföra passet. Ibland vill jag vinna och ibland vill jag bara snacka skit med de andra i gruppen. Oavsett vad jag vill uppnå med passet så blir det lättare för att vi är flera som tränar ihop.

Ett glatt men trött gäng efter ett av de hårdare passen vi kör, lär bli ett inlägg om det senare…

Det är samma sak i gymmet, jag skulle nog aldrig gå till gymmet för att köra burpees, pull-ups och squat i cirklar som inte är så kul att köra själv. Nu gör jag det för att vi är ett skönt gäng som kör ihop! Så ta ett gäng kompisar, börja i en träningsgrupp eller gå på ett pass och hitta extra motivation i de andra deltagarna!

Nu kör vi tillsammans!!

Livsstil

Välkommen till mig!

Jag måste ju presentera mig! Jag heter Sebastian Nykvist och studerar till hälsocoach, personlig tränare och gruppträningsinstruktör för flera olika träningsformer. Tidigare har jag arbetat inom Försvarsmakten som luftburen jägare och sedan som spaningssoldat. I min blogg kommer du att kunna läsa om styrketräning, rörlighet, OCR-träning och min resa till SM i militär hinderbana. Jag tycker att träning ska vara enkelt och gött, det ska inte krånglas till i onödan. Skratta mycket, ta hand om dig själv och lev mer optimum! Ni kan även följa mig på instagram där jag delar med mig av min vardag och träning, den hittar ni om ni söker på ”optimumnypan”. Häng med! Det blir kul!Välkommen till mig!

Träning

Teknikträning

Veckans övning: Armhävning

Fokusera på: Spänn bålen genom att suga in naveln och dra in svansen mellan benen

Syfte: Styrka i Bröst och triceps samt bålstabilitet

TeknikträningTeknikträning

För att få en neutral rygg behöver du spänna bålen och ha en lätt spänning i skulderbladen. Igenom övningen skall inte bröstryggen vara krum och du skall inte ha för stor svank i ländryggen. Krångla inte till övningen i onödan!

Skalning:

Gör armhävningarna upphöjda istället för att gå ner på knä. Då tappar du inte bålstabiliteten i övningen. Kom upp genom att göra dem i motlut eller ta en step-up bräda på gymmet, ju högre desto lättare.

TeknikträningTeknikträning

Träning

Rörlighetsträning är som grönsaker

I somras började jag yoga varje morgon, det har gjort mig rörligare (no shit), mindre stel i rygg och mindre problem med mina löparknän. Jag klarar även av övningar som böj och mark med bättre teknik. Rörlighetsträning är lite som grönsakerna på din tallrik, inte så sexigt men det gör dig gott i längden.

Veckans rörlighetsövning: Draken

Fokusera på: Håll höften parallell med golvet

Syfte: Förbättra rörligheten i höftböjarmuskeln för att kunna gå djupare i dina böj utan att krumma ryggen

Genomförande: Båda händerna i golvet, ett ben bak, den andra foten i höjd med handen, slappna av och sjunk djupare ner i positionen. Stanna mellan 2-5 min och byt sedan ben

Ska rörlighetsträningen ge något kan du inte bara stretcha i 30 sekunder. Du bör stå i positionen i minst två minuter. 

Träning

Vägen till SM

Givakt!

Det är mörkt, kallt, blött, jag har inte sett solen på en vecka och idag står det sex stycken femminuters-intervaller på schemat. Det är det passet jag hatar mest, men det ska göras en gång i veckan ändå! Det är inte kul, det är aldrig roligt, men det är sjukt gött! Vid enstaka tillfällen så är det gött under passet men för det mesta så kommer känslan efteråt. Jag är stolt över mig själv, jag känner mig duktig och stark, framför allt så känner jag att jag är lite närmare mitt stora mål. Jag tränar för SM i militär hinderbana som kommer gå av stapeln under SM-veckan i Helsingborg under juni månad. Mitt stora mål är att slå den 40-årige gubben, Jutti (en god vän), som slog mig med 18 sekunder på den 500 meter långa militära hinderbanan under det historiska första SM:et tidigare i år. 

Nu är det bara pannben som gäller, bit ihop nu kör vi!