Träning

Veckans övning squat

Veckans övning: Squat, knäböj, böj, kärt barn har många namn.

Fokusera på: Neutral rygg, lätt spänning i bålen och sträck ut ordentligt i toppläget.

Syfte: Stärka framsida och baksida lår samt rumpan.

Squat

Ställ dig lite bredare än axelbrett mellan benen och rotera ut fötterna lite lätt (ca. 45 grader) för att underlätta rörligheten. För att behålla en neutral rygg genom hela lyftet så underlättar det om du suger in naveln och har en lätt spänning i rumpan. Detta kommer hjälpa dig att tippar ditt bäcken lite bakåt och din rygg kommer förhoppningsvis bli mer neutral. När du sedan skall gå ned i din squat tänker du dig att du sätter dig på en stol så rumpan påbörjar rörelsen och att den inte börjar med att böja i knäleden. Eftersträva sedan att gå ned till parallellt med golvet, alltså skall höftvecket komma under knävecket.

Squat

 

Detta kräver en del rörlighet. Om du ”tappar” ryggen (krummar den eller svankar för mycket) innan du är under parallellt bör du stanna där. Det kan mycket väl vara så att du behöver förbättra rörligheten i rumpan, höftböjaren samt i framsida och baksida lår innan du kan gå hela vägen ned. Bli inte avskräckt för att du inte kommer ned hela vägen på en gång. Börja med att jobba på rörligheten och fortsätt att ha squats i ditt träningsprogram men stanna när rörligheten blir en begränsning. Detta gäller speciellt under belastning! Glöm inte bort att sträcka ut i höften ordentligt i toppläget så du får en ordentlig ”squeeze” i rumpan.

Lycka till nu med övningen! Det är en av de bästa du kan göra på ett gym!

Squat

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply