Träning

Vägen till SM i militärhinderbana

Äntligen ligger anmälan till SM i militärhinderbana ute! Jag anmälde mig direkt. Jag är verkligen sjukt taggat! Tävlingen kommer gå av stapeln lördag den 7 Juli i Helsingborg.

SM i militärhinderbana

Militärhinderbana är en av Sveriges nyaste sporter. Det är en av grenarna i militär femkamp som Sverige har deltagit i sedan 1950-talet. I september 2017 gick det första civila SM. Det är en hinderbana som är 500 meter lång med 20 hinder för herrar och 16 hinder för damer. Det är riktigt krävande och otroligt roliga 500 meter.

SM i militärhinderbana

Modell över hur hinderbanan kan gå.

Hindren i ordning är:

 

 

SM i militärhinderbana

8 meters repstegen.

 

SM i militärhinderbana

Dubbel stockar.

 

SM i militärhinderbana

Snubbeltrådar.

 

SM i militärhinderbana

Kryphinder.

 

SM i militärhinderbana

Stubbarna.

 

SM i militärhinderbana

Mattpiskan.

 

SM i militärhinderbana

Balansbrädan.

 

SM i militärhinderbana

Reprampen.

 

SM i militärhinderbana

Över-under.

 

SM i militärhinderbana

Irlänska bordet.

 

SM i militärhinderbana

Hundkojan följt av över-under.

 

SM i militärhinderbana

”Pungkrossen”.

 

SM i militärhinderbana

Rampen.

 

SM i militärhinderbana

Över.

 

SM i militärhinderbana

Lejongropen.

 

SM i militärhinderbana

Fem meters fast stege.

 

SM i militärhinderbana

Tre meters väggen.

 

SM i militärhinderbana

Zig-zack balansbräda.

 

SM i militärhinderbana

Spaljen.

 

SM i militärhinderbana

De avslutande tre väggarna.

 

Sedan är det full fart in över mållinjen. För att se hur hindren skall tas så rekommenderar jag att titta på filmen som jag länkat. Då får man även en bättre förståelse för hur fort det går. Det blir som sagt riktigt intensivt och mjölksyran sprutar. Men det är fruktansvärt roligt! Jag längtar verkligen till i sommar då man kan börja träna lite hindertagning igen. Dessutom börjar jag längta efter tävlingssäsongen.

Jag har haft ”off season” sedan i oktober med tung träning och mycket intervaller. Jag kommer fortsätta med det fram till början på juni. Då kommer jag att försöka bibehålla uthålligheten och fokusera på att träffa formen till tävlingen. Det blir då mindre intervaller och mer hinderbaneträning. Men tills dess skall jag fortsätta med min linjära progression och förhoppningsvis bli snabbare, mer uthållig och starkare. Sedan är det bara att hålla tummarna för att resultatet syns på sommarens SM!

Bilderna är tagna från:
http://idrottonline.se/SvenskaMangkampsforbundet/globalassets/militar-femkamp/dokument/obstacle-guide.pdf

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply