Träning

Veckans övning: Pull-ups

Veckans övning: Pull-ups

Pull-ups är en övning som jag tycker väldigt mycket om! Dels tränar den hela ryggen och jag tycker det är funktionellt att klara av att dra upp sin egen kroppsvikt. En annan anledning till att jag tycker om den kan ha att göra med att jag är hyfsat bra på det. Det är inte en så komplicerad övning, det är bara att greppa ett räcke och dra sig upp. Men det är inte så bara alltid. Idag ger jag lite tips och trix för övningen.

Pull-ups

Börja med att greppa ett räcke lite bredare än axelbrett. Häng ut dig men ha lite spänning kvar i axlarna så du inte hänger i axelleden.

Veckans övning: Pull-ups

Påbörja rörelsen med att sänka skulderbladen.

Veckans övning: Pull-ups

Dra dig sedan upp tills din haka är över räcket. Dra med hjälp av både armar och rygg. Håll emot på vägen ned, framför allt om du inte kan göra så många och vill lära dig göra fler. När du är i toppläget så är ett riktvärde att dina underarmar ska vara i lod. Men känns det bra att hålla lite smalare eller bredare så gör det. Jag håller gärna lite bredare för det känns som om jag får mer plats i axlarna och skulderbladen i toppläget. Pröva dig fram för att se hur brett du skall hålla.

Veckans övning: Pull-ups

Om du inte klarar av att göra övningen eller gör färre än 5 repetitioner själv kan gummiband eller en kompis som passar vara till bra hjälp.

Veckans övning: Pull-ups

Akta så du inte klämmer näsan i gummibandet!

Du genomför övningen likadant men har en fot i gummibandet för att få hjälp, framför allt i början av rörelsen.

Veckans övning: Pull-ups

Veckans övning: Pull-ups

Om du har en kompis med dig eller ber nån på gymmet om passning så kan personen antingen hålla under dina knän eller lägga en hand eller två på skulderbladen för att trycka på. Det är viktigt att du håller emot när du ska ned för att stärka rätt muskler ordentligt fast du har passning.

Jag fick mitt första pull-ups räcke när jag var 12 år av min far. Jag kunde göra en första gången jag provade. Sen gjorde jag så många jag kunde varje kväll innan jag gick och la mig. Jag kunde ha pull-ups tävlingar mot antingen kompisar eller pappa och tyckte det var roligt redan då. Mycket tack vara den snabba förbättringen. Jag kunde göra en extra pull-up i veckan från början. Sedan kom jag till en platå när jag klarade 12 stycken. Då började jag med viktade pull-ups istället för att fortsätta öka antalet.

Det kanske inte är så underligt att jag är bra på pull-ups när jag gjort det sedan jag var 12. Det gäller bara att kämpa på och låta det ta den tid det tar. Helt plötsligt klarar du en och sedan gör du fem hux flux. Kämpa på, Jag tror på dig!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply