Träning

Maxpulstest

Maxpulstest

Här kommer det utlovade inlägget om hur du kan genomföra ett maxpulstest. Detta för att du sedan skall kunna räkna ut på vilka pulsslag som dina zoner börjar och slutar. Vill du ha ett mer exakt resultat rekommenderar jag att du gör testet på ett labb. Du kommer få ett mer trovärdigt resultat om du genomför tester flera gånger. Genomför det minst två gånger, de flesta presterar bättre på tester när de har prövat testen en gång tidigare. Du bör dock vänta i några veckor innan du genomför det igen. Det är väldigt krävande att komma upp i maxpuls och återhämtningen efter är väldigt lång. Du bör inte genomföra tunga intervaller på två-tre dagar efter ett genomfört test.

Maxpulstest

Testet börjar redan dagarna innan du genomför det, uppladdningen är väldigt viktig om du skall få ett trovärdigt resultat. Vila eller träna lätt två dagar innan testet skall genomföras. Du bör även se till att du äter ordentligt, sover bra och förbereder dig som om du skulle tävla. Hitta sedan en plats att genomföra testet på. Det är fördelaktigt om det är flackt där du skall springa, och det får gärna finnas en backe i anslutning till platsen.

När det väl är dax för testet så är det viktigt att du värmer upp ordentligt, gärna uppemot 20 min med lätt jogg. Få inte upp pulsen för mycket så du börjar producera mjölksyra utan håll en jämn och lugn takt så du blir ordentligt varm. Stanna och andas i någon minut innan du påbörjar testet för att få ned pulsen. Nu är det dax att dra igång.

Spring 3 minuter, håll en jämn och hög fart.

Gåvila 2 minuter.

Spring 3 minuter, håll en jämn och hög fart.

Gåvila 2 minuter.

Spring 3 minuter, håll en jämn och hög fart.

Gåvila 2 minuter.

Spring i 3 minuter, öka farten successivt under intervallen tills du närmar dig max fart. Spring så fort du kan de sista 400 meterna, gärna upp för en backe för att verkligen trycka upp pulsen ordentligt.

Varva ned ordentligt, minst 10 minuters lugn jogg och stretcha.

Maxpulstest

Om du gör ett maxpulstest på ett labb kan du i samband med det testet även göra ett tröskel-laktattest så du vet i vilken puls du får för mycket mjölksyra.

Du genomför alltså 4x3minuters intervaller där den sista skall avslutas med en max rush på 400 meter. Det är riktigt jobbigt och svårt att pusha sig så hårt som det krävs för att verkligen komma upp i maxpuls. En person som jobbar med att genomföra dessa test sa till mig att en av tio klarar av att pusha sig till sitt absoluta max. Därför är det bra att ha med en kompis som kan pusha dig de sista 400 metrarna uppför backen. Det går åt om du verkligen vill komma hela vägen till max. Men även om du inte får ditt exakta värde på det exakta slaget så kommer det vara en fullgod indikator för att du sedan skall kunna dela in dina pulszoner.

Maxpulstest

Det är bra att ha med en kompis när du gör maxpulstest så du orkar pusha dig själv lite extra. Jag valde att ta med Håkan istället för någon som pushar.

Förbered dig väl både fysiskt och mentalt för denna prövning. Det kommer vara jobbigt, men värt det efteråt! Kör hårt!

 

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Miss Jennifer
    12 april, 2018 at 07:40

    Jag hade faktiskt ingen aning att man kunde göra sådant här test. Tack för tipset 🙂

    • sebastian
      Reply
      sebastian
      12 april, 2018 at 16:10

      Vad roligt! Det är kul att prova på ett sånt test.

    Leave a Reply