Träning

Veckans övning: Dips

Veckans övning: Dips

Dips! Denna superövning som tränar så mycket av överkroppen. Bröst, axlar, triceps och även lite core. Kör du dips och pull-ups i ett pass har du fått med nästan hela överkroppen. Dessutom är övningen ganska enkel rent teknik mässigt att genomföra, dock kan den vara ganska tung fysiskt om du inte är van vid den. Du kommer dock lära dig fort och kunna få en snabb progression.

Dips

Du behöver ett dipsräcke, två stolar tätt ihop eller något annat där du får plats mellan som är någorlunda stabilt. För att måtta ut ett avstånd för hur brett du skall hålla kan du lägga armbågen på ena handtaget och lägga underarmen diagonalt över till andra handtaget med knuten hand. Din knutna hand ska precis nå till andra sidan. Detta är ett riktvärde, du kan hålla bredare eller smalare än så om du tycker det är skönare. Prova dig fram vad som passar dig. Greppa handtagen och hoppa upp så du är rak i armbågsleden. Håll axlarna i en neutral position så du inte drar upp dem mot öronen och hänger i leden. Ha en lätt spänning i din core så du inte börjar svanka eller krumma ryggen för mycket. Sänk dig ner så överarmarna är parallella med golvet, alltså lite under 90 grader i armbågsleden. Håll fortfarande axeln i ett neutralt läge. Härifrån pressar du dig upp till raka armar igen. Inga krusiduller här inte!

Veckans övning: Dips

En skalning är att använda ett gummiband som du drar mellan handtagen och sätter under dina knän. Annars kan du be en kompis om den kan passar dig genom att sätta händerna under dina knän eller under dina skenben, då kan du kan hjälpa till själv genom att sträcka benen.

Nu har du vad som krävs för att bli expert på dips. Det ända som krävs är att du övar för att bli bra på det. Glöm inte bort att njuta av resan till ditt nya dipsmål oavsett om det är att klara 1, 10 eller 40! Kör hårt.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply