Träning

Veckans rörlighetsövning: Nedåtgående hund

Nedåtgående hund

I helgen gick jag en utbildning för att bli yogainstruktör. Det var en givande utbildning med många nya övningar, yogans filosofi, andning, ledarskap och framför allt många yoga pass. En av mina aha-upplevelser under helgen var övningen nedåtgående hund. Den har jag gjort massor av gånger, den är med på nästan alla yoga pass du kan gå på. Jag har alltid gjort den helt fel visade det sig! Jag har trott att syftet med övningen är att sträcka ut bröstryggen samt att stretcha baksida lår och vader. Jag har försökt stå med så raka ben som möjligt och med hälarna i golvet. Jag är relativt kort i baksida lår och vader så det har resulterat i att jag stått och pressat ned mina hälar i golvet och försökt få benen raka. Det var helt lönlöst, jag tog i så att jag såg ut som en tomat i ansiktet, benen höll på att gå av och axlarna hoppa ur led (kändes det som). Dessutom såg ryggen ut som en banan!! Jag hade ju inte fattat nått alls!

Nedåtgående hund

Min felaktiga nedåtgående hund, även känd som en banan hund med tomat ansikte och böjda armbågar.

 

Nedåtgående hund

Syfte: Sträcka ut bröstryggen. Detta är det enda syftet med denna övning.

Fokusera på: Håll ryggen rak, även om du behöver böja dina knän.

Genomförande: Ställ dig i en planka, den övre positionen i en push-up. Ditt pekfinger skall peka rakt fram. Spreta med fingrarna. Tryck ned de fyra yttre hörnen på din handflata i golvet. ”Skruva fast” dina händer i golvet genom att vrida dem utåt. Pressa dig bakåt, uppåt. Tänk att din rumpa ska peka upp i taket. Håll din rygg rak. Om du behöver böja dina knän så gör det. Se till att du har en neutral position på dina axlar. Dra inte upp axlarna mot öronen eller häng i leden. Ha en lätt spänning i bålen. Detta för att undvika att du börjar svanka eller krumma.

Stanna i denna position i 30 sekunder och upprepa tre gånger eller lägg in den i ett flöde där du gör flera övningar.

Nedåtgående hund

Min nya korrekta nedåtgående hund med superrak rygg istället för ben.

 

Du kommer varken känna dig som en super yogi eller se ut som en om du gör övningen med böjda ben. Men du gör den i alla fall rätt! Helt plötsligt blev den inte lika jobbig och den tog där den skulle när jag började böja mina knän. Kul att jag alltid trott att jag gjort rätt men varit dålig så visar det sig att jag gjort fel och varit dålig. Så det kan bli! Nu kan i alla fall du genomföra övningen korrekt. Bara att börja öva. Lycka till!

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Christer
    17 april, 2018 at 19:44

    Det var redigt intressant , jag håller på med yoga och tydligen gör jag fel med . För jag gör precis som du gjorde i första bilden.

    • sebastian
      Reply
      sebastian
      19 april, 2018 at 14:58

      Jag förstår det! Det är fler än vi två som gör så!

    Leave a Reply