Träning

Veckans rörlighetsövning: Rotation med pinne

Veckans rörlighetsövning: Rotation med pinne

Nu var det äntligen dax igen! Denna vecka serveras en övning som skall öppna upp bröstryggen. Detta är ett ställe som vi är många som är stela i. Att lägga in en rotation med pinne i början av dina pass är ett bra sätt för att mjuka upp den övre delen av ryggen. Detta kan även vara en bra övning att göra i dina micropauser på jobbet. Det blir stelt i bröstryggen när man suttit vid datorn eller arbetat över lag en tid. Så ge dig själv tre minuter per timme när du ställer dig upp och genomför squats (klicka på länken för att se övningen) i 45 sekunder, push-ups i 45 sekunder och rotation med pinne i 45 sekunder. Du kommer må bättre och förmodligen bli effektivare och mer koncentrerad när du arbetar om du inför dessa pauser.

Rotation med pinne

Syfte: Öppna upp bröstryggen med en rotation.

Fokusera på: Ha höften parallellt med golvet. Genomför en mjuk rotation, slit inte.

Genomförande: Sätt en pinne eller ett kvastskaft på axlarna alternativt fläta dina fingrar bakom huvudet i avsaknad av pinne. Böj lätt i dina knän, skicka bak rumpan och fäll i höften. Du bör ha mellan 45 och 90 graders vinkel i höften. Andas ut lugnt och vrid överkroppen åt valfritt håll så långt du kan utan att behöva rycka och slita. Andas sedan in på tillbakavägen till utgångspunkten. Andas ut och rotera åt motsatt håll. Upprepa detta i 1 minut eller gör 10 rotationer åt vardera håll. Upprepa gärna tre gånger.

Denna övning är som sagt bra att lägga in i din vardag oavsett om du sitter mycket still eller har ett aktivt arbete. Det är både skönt att mjuka upp bröstryggen lite och din rygg kommer tacka dig, även fast dina kollegor kommer undra vad du gör. Jag hoppas att du kan unna dig själv den korta tid det tar att genomföra denna övning. Lycka till!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply