Träning

Pulszoner: Pulszon 5

Pulszoner: Pulszon 5

Nu är det äntligen dax för min favoritzon. Det är en zon som är riktigt jobbig och du måste pusha dina gränser lite för att komma in i denna zon. Det är såklart pulszon 5 jag pratar om. Det här är ingen myszon som man tränar och har roligt i. I denna zon så mår inte jag superbra, men det är här som magin sker. Du får så otroligt mycket tillbaka av träningen i denna zon. Träningseffekten är hög, träningen är tidseffektiv och känslan efter passet är enormt tillfredsställande. Det är i denna zon du tränar hjärtmuskeln, hjärtat blir alltså starkare och mer uthålligt. Om hjärtat blir starkare kommer det pumpa ut mer blod per slag. Detta kommer sänka din puls i olika arbeten. Dessutom är det ett starkare hjärta som kommer förbättra din kondition mest.

Pulszon 5

This is where the magic happens. Denna zon är mellan 87 och 95% av din maxpuls. Detta är alltså hög puls. När man säger att man ska träna för att det är roligt så menar man inte den här träningen. Däremot är det riktigt gött att träna i denna zon, och efteråt känns det hur härligt som helst. Jag blir verkligen stolt över att jag orkat pusha mig så hårt och att jag klarat av passet fast jag velat sluta flera gånger under tiden. Det gäller verkligen att bita ihop när du tränar här. Träning i gymmet i pulszon 5 är bland annat intensiva crossfit WOD:ar som Murph eller några andra av mina HIIT torsdagspass. I löpspåret blir det istället korta till medellånga intervaller i hög fart med lite längre vila emellan. Du kan alltså springa 400 meter för att sedan återhämta dig under 2 minuter. Upprepa det 4-8 gånger alternativt backintervaller av olika slag. Känslan i kroppen ska vara att det är väldigt jobbigt, du kommer upp i en andning som du kommer känna igen och förhoppningsvis lära dig att älska efter 2-6 veckor. Den är djupare och snabbare än vanligt men jämn. Jag upplever det som att jag verkligen börjar suga i mig mer syre men att det ändå är kontrollerat. Du kan inte prata men ”pusta” ut enstaka ord.

Pulszoner: Pulszon 5

Nu har du fått alla de zoner du behöver för att utveckla din konditionsträning. Du behöver bara göra det och jobba i de olika zonerna. Nästa vecka kommer jag gå igenom zon 6. Tills dess tycker jag du ska genomföra minst ett pass i pulszon 5! Det kommer vara jobbigt, men värt det. Jag lovar!!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply