Träning

Veckans rörlighetsövning: Liggande twist

Veckans rörlighetsövning: Liggande twist

Ny vecka, nya möjligheter, ny rörlighetsövning. Denna vecka skall vi sträcka ut rygg och rumpa. En perfekt start eller avslut på dagen för att släppa spänningar i ryggen. Du kan även ta 4-10 min paus på jobbet och plugga in ett par lurar i öronen med lugn musik och sträcka ut ryggen när du suttit lite för länge. Övningen denna vecka är liggande twist.

Liggande twist

Syfte: Sträcka ut samt släppa på spänningar i rygg och rumpa.

Fokusera på: Ännu en gång, slappna av. Trycke eller dra dig inte ner i positionen.

Utförande: Lägg dig på rygg. Dra upp ditt ena knä mot bröstet medan det andra ligger rakt ned mot golvet. Låt det höjda knät falla åt sidan. Vrid sedan överkroppen åt motsatt håll från knät som nu ligger i golvet. Håll kvar dina skulderblad i golvet om det går. Placera ena handen på det höjda knät och den andra rakt ut bakom dig. Följ med i vridet med nacken så du tittar på din bakre hand. Om den bakre handen åker upp i luften kan du lägga filtar eller kuddar under arm och skuldra för att kunna slappna av ordentligt. Samma sak om ditt knä hänger i luften. Experimentera lite med hur det känns om du flyttar ditt knä högre upp eller längre ned och variera dig lite med hur högt du drar det. Stanna i positionen i 2-5 minuter och byt sedan sida.

Nu har du fått ännu en rörelseövning i din övningsbank. Jag hoppas att du har förstått hur skönt och givande rörlighetsträningen är. Ha en fin Valborgsmässoafton, njut av livet och skratta mycket!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply