Träning

Veckans rörlighetsövning: Extra djup höftöppnare

Veckans rörlighetsövning: Extra djup höftöppnare

Vi kickar igång denna vecka med sol och en rörlighetsövning. Denna övning är en extra djup höftöppnare kan du lägga ihop med den senaste övningen, höftöppnare med rotation och draken i en komplex. Denna komplex är superbra att genomföra i dina uppvärmningar.

Extra djup höftöppnare

Syfte: Öppna upp höften, sträcka ut baksidan av låret samt rumpan.

Fokusera på: Dra eller slit dig inte djupare ner i positionen. Du kommer så djupt du kommer.

Utförande: Ställ dig i plankan. Skicka fram din ena fot i höjd med dina händer och sätt ned det bakre knät. Försök få ned armbågen och underarmen på den sidan du har foten framme. Gå så djupt du kan utan att slita eller rycka dig djupare ned. Kommer du bara halvvägs ned på vaden så gör du det. Det är inte hela världen. Dock kan du känna efter vart det tar stopp för att sedan börja jobba på den svagheten. Det kan vara i höften, rumpan, baksidan eller nån helt annan plats där det tar stopp.

Rörlighetskomplex

Om du vill göra mitt uppvärmningskomplex gör du följande. Stå i plankan. Gå upp i nedåtgående hund. Gå fram i plankan. Gå ut i Draken. Genomför höftöppnare med rotation. Genomför extra djupa höftöppnare. Stanna i 1-5 sekunder i varje position för att sedan gå vidare till nästa övning. Genomför den 2-6 gånger per ben.

Denna komplex genomför jag nästan alltid innan mina träningspass. Jag börjar med att få igång blodcirkulationen genom att jogga, ro eller hoppa hopprep. Sedan genomför jag detta rörlighetskomplex med en övning till som jag kommer gå igenom framöver. Gör du denna komplex så kommer du igång bra i hela kroppen och jag känner mig bra förberedd inför passet.

Hoppas du gillar dagens övning och att du får nytta av komplexen. Det gäller att rörlighetsträningen blir av, då kommer den att ge resultat och det kommer gå fort!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply