Träning

Vattenträning Och Ett Pass

Vattenträning Och Ett Pass

De senaste dagarna har jag legat i en pool med på tok för mycket klor. Mina ögon är extremt rödsprängda och gör svinont samt att min näsa är fylld med poolvattnet och jag nyser väldigt mycket. Det har varit mycket vattenträning av olika slag då syftet med att jag varit i poolen är att jag ska bli vattenträningsinstruktör. Min bild av vattenträning är antingen pensionär vattenjympa eller dödsvattenfys ifrån min tid i Försvarsmakten. Det kan verkligen vara både och, dessutom kan man göra det precis så jobbigt som man vill. Det behöver alltså inte vara antingen lite små rörelser i vattnet eller en nära drunkningsolycka. Dock kräver det att du gör rätt.

Vattenträning Och Ett Pass

Det blev även en hel del plask och lek under utbildningen.

Vattenträning

När du genomför vattenträning är det en fördel om du står med båda fötterna i golvet under passet. Du måste verkligen grunda ner dig själv ordentligt och spänna bålen för att inte fötterna ska börja åka iväg eller lätta från golvet. Det blir bra träning för coren om man gör så. Du behöver även ta ut rörelserna ordentligt för att få ut så mycket av träningen som möjligt. Ju större rörelser desto mer motstånd i vattnet desto mer tar träningen. Tänk att du ska föra undan så mycket vatten som möjligt under dina rörelser så du gör dig så stor du kan i vattnet.

Vattenträningspass

Här är ett förslag på ett pass du kan genomföra efter egen förmåga. Antingen gör du det själv eller så tar du med en kompis och delar allt med eller tävlar emot. Om ni är ännu fler så kan ni tävla i lag oxå.

50 loopar, ligg raklång i vattnet på magen, dra in knäna och snurra ett halvt varv framåt så du ligger på rygg och sträck ut dig. Upprepa samma rörelse men omvänt på vägen tillbaka.

150 benspark, ta tag i kanten, lägg dig på mage och börja sparka med benen så det plaskar ordentligt. Varje spark med högerbenet räknar du på.

12 längder löpning, spring på botten från kortsida till kortsida i basängen.

20 boxhopp, ta dig upp på kanten på valfritt sätt.

100 ösa vatten, skopa vatten med händerna framför dig, gör det så fort som möjligt. Även här skall det stänka ordentligt.

50 upphopp, böj på knäna och hoppa så högt du kan i vattnet.

10 längder simning, från långsida till långsida valfritt simsätt.

Genomför passet så snabbt du kan. Du kan välja själv om du vill att det ska vara svinjobbigt, jobbigt eller mysigt. Våga pröva nått nytt, och ta med en polare så blir det roligare. Kör hårt!

Vattenträning Och Ett Pass

¨Vattenträning Och Ett Pass

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Jennifer
    28 maj, 2018 at 16:22

    Tack för en bra blogg med många intressanta inlägg! Jag har förstått att du pluggar på Lillsved och jag undrar om du skulle kunna skriva lite mer om utbildningen och hur det är att gå på skolan? Jag funderar nämligen på att söka in i höst och skulle uppskatta lite ”inside info”.

  • sebastian
    Reply
    sebastian
    4 juni, 2018 at 17:15

    Vad roligt! Jag är verkligen jätte nöjd med utbildningen. Jag kan absolut göra ett inlägg om det!

  • Leave a Reply