Träning

Veckans rörlighetsövning: Stretch Av Rotatorkuffen Med Gummiband

Veckans rörlighetsövning: Stretch Av Rotatorkuffen Med Gummiband

Efter en intensiv period av slutprov, skolavslutning, crossfit tävling och födelsedagsfirande så kommer äntligen veckans rörlighetsövning tillbaka. Som vi alla har längtat. Denna vecka får ni lära er en stretch av rotatorkuffen med gummiband. Rotatorkuffen består av fyra stycken muskler i axeln som roterar axeln inåt och utåt samt fungerar som ledband då axeln inte har några ledband utan stabiliseras av muskler. Dessa muskler är ofta svaga och stela i vilket kan skapa smärta i axeln och begränsa din rörlighet. Därför är det en viktig muskel att stärka upp samt stretcha. Eftersom den både inåt- och utåtroterar axeln så behöver du stretcha den i olika riktningar. Idag går jag igenom hur du stretchar den muskeln som inåtroterar axeln.

Stretch av rotatorkuffen med gummiband

Syfte: Öka eller bibehåll rörligheten i axeln.

Fokusera på: Ha armbågen i ca 90 grader.

Utförande: Ta gummibandet och fäst det på lämplig plats. Du kan även göra detta mot en vägg men det inte inte lika instagramvänligt. Dra gummibandet runt din handled eller håll i det så bandet kommer bakifrån. Försök ha överarmen längsmed överkroppen och ha 90 grader i armbågen så armen går rakt ut från kroppen. Detta gör att du kommer åt Rotatorkuffen på ett bra sätt, men exprimentera lite genom att flytta handen i höjdled för att se om du kan på bättre kontakt. Stå på ett sådant avstånd så det drar ordentligt. Håll denna position i 3×30 sekunder per sida.

Veckans rörlighetsövning: Stretch Av Rotatorcuffen Med Gummiband

Rotatorkuffen är som sagt en muskel som mår väldigt bra av att få sig en svängom med både träning och stretch mellan varven. Dock är det en muskel som är otroligt osexig att träna! Bit i det sura äpplet och gör det ändå, din hållning och dina axlar kommer tacka dig.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply