Träning

Träning på semestern

Träning på semestern

Träning på semestern kan vara svårt att få till. För mig är planeringen av träningen A och O om den ska bli av. Jag behöver ha en plan för hur dagen ser ut, när jag kan få in träningen och vad jag ska träna. Dessutom behöver träningen vara enkel.

Träning på semestern

Träning på semestern

För mig passar det bäst att träna på morgonen. Dels för att det ger mig energi till resten av dagen, dels för att det är då tiden finns. Jag föredrar att träna innan frukost. Detta för att jag tycker det är skönt att träna när man är lätt och så upplever jag att jag kommer igång bättre om jag inte äter först. Jag går upp, går på toa, klär på mig och sen drar jag. När jag säger morgon så menar inte jag klockan 5 som Mårten utan klockan 8-9 som för normala människor. Ännu en bra anledning till att träna på morgonen är att det inte hunnit bli lika varmt och det är mindre folk ute på gatorna och i parker.

Träningsplaneringen har jag gjort dagen innan i huvudet så jag vet vad jag ska göra. Antingen bara gå ut och springa en sväng i lugn takt eller köra ett styrkepass i en park. Igår blev det Murph som jag delade med mitt resesällskap för att det skulle gå lite fortare och inte bli lika jobbigt.

Pass Förslag: Delad Murph

Splita på repsen hur ni vill, jag skriver hur vi splitade igår vilket bara är ett förslag om en av er är starkare än den andra. Kör you go, I go, alltså att en vilar medan den andra kör så byta ni av.

1,2 km löpning tillsammans.

100 Pull-ups, 5/3 reps per person/varv, räkna högt.

200 Push-ups, 5/10 reps per person/varv.

300 Air squats, 10/10 reps per person/varv.

1,2 km löpning tillsammans.

Träning på semestern

När du är iväg behöver träningen vara enkel, om du inte vill köpa ett gymkort så har du inte så mycket utrustning. Du har ju max med dig kläder och eventuellt ett gummiband om du är nörd som jag. Ingen har med sig en 24 kilos kettlebell på resan, det blir svindyrt att flyga med. När du planerar ditt pass bör du gör det lätt för dig. Du kan bli tillräckligt trött om du bara använder din kropp, en parkbänk eller trappa. Kör step-up i en trappa eller på en bänk, rusher i trappa eller hopp av olika slag. Kör rodd under en parkbänk eller hitta en park du kan klättra i. Bygg ihop en rolig cirkel, AMRAP eller EMOM med övningar du gillar. Murph funkar perfekt då du inte behöver nån utrustning, om du inte känner för att göra hela så dela med en kompis, kör halva eller hoppa löpningen.

Träning på semestern

Våga bygga ditt eget pass och pröva nått nytt. Det är bara att sätta ihop lite övningar som du gillar och köra. Blev det inte bra så gör om det till nästa gång. Pröva dig fram vad som passar dig. Det viktiga är att du prövar och att träningen faktiskt blir av sen. Kör hårt!

Träning på semestern

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply