Okategoriserade Träning

Strandpass med Barfotalöpning

Strandpass med Barfotalöpning

Efter att ha varit hemma i 12 timmar var det bara att packa om väskan och åka till Sopot, Polen. Efter några dagar utan träning och enbart promenader så kände jag behövde få upp pulsen lite mer. Då tog jag på mig badbyxorna och drog ner till stranden, jag hade glömt packa träningskläder. Det blev perfekt med ett intervallpass med barfotalöpning och simning.

Strandpass

Värm upp med snabb gång i 1 km jogga sedan lätt i 1 km.

Löpning 4 minuter.

Vila 1,30 minut.

Simning 4 minuter.

Vila 1,30 minuter.

Löpning 4 minuter.

Vila 1,30 minuter.

Simning i 4 minuter.

Jogga ned med lugn jogg i 1 km som sedan övergår i snabb gång i 1 km.

Löpningen kan du med fördel köra barfota, eller en del av passet barfota och en del med skor. Under simningen så är det bara att crawla längsmed stranden. Om du inte kan crawla så simma bröstsim lite målmedvetet så du får upp pulsen. Det var väldigt roligt att prova nått nytt som är lite swimrun inspirerat.

Barfotalöpning

Barfotalöpning är superbra för din löpteknik och för att stärka upp fötter, fotleder, vad, knän och höft. Det gäller dock att du är lite försiktig i början för att inte överanstränga vaderna som får en ökad belastning. Du får ett mer neutralt och ekonomiskt löpsteg om du tränar barfota. Du kommer springa mer på framfoten automatiskt för det gör svinont att landa på hälarna. Det är på framfoten du vill springa så barfotalöpningen hjälper dig med detta. När du börjar springa barfota startar du med kortare sträckor för att sedan öka successivt. Första gången räcker det med att de första 4 minuter är barfota för att sedan snöra på skorna under resten av passet. Om du vill pröva så kan du köra hela passet utan. Känn bara efter hur det känns under passet.  Kör hårt i solen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply