Träning

Toughest Veckan: Backintervaller

Toughest Veckan: Backintervaller

Då var löpningen för denna vecka igång. Kickstartade med ett dunderpass med backintervaller. Det var länge sedan jag sprang i backe vilket kändes. En stor del av backintervallerna är den mentala biten, att orka fortsätta trotts att det brinner i låren och lungorna.

Backintervaller passupplägg

Värm upp med 2 km löpning i stegrande fart. Efter löpningen genomför du lite olika rörlighetsövningar.

Hitta en brant backe som är minst 200 meter lång och brant.

Spring hela vägen upp, pusha dig själv. Syftet är att komma upp i pulszon 5. Detta för att hjärtat och lungorna ska komma igång ordentligt.

Jogga ner. Du vill inte komma ner för lågt i puls under vilan.

Spring upp enligt tidigare. Detta skall upprepas 4 gånger totalt.

Gå ner och vila tills du är nere i låga pulszon 2, på gränsen till zon 1.

Spring nu inte hela vägen upp utan bara ca. 60 meter upp, gärna där backen är som brantast. Detta skall ske så explosivt och snabbt som möjligt. Detta för att komma igång med det snabba systemet i kroppen.

Gå ner och upprepa detta så du genomför 6 gånger totalt.

Både det uthålliga och explosiva systemet i kroppen kommer användas på tävlingen så jag ville smörja det lite.

Toughest Veckan: Backintervaller

Mat och Sömn

Maten och sömnen kommer vara ett genomgående fokus under veckan. Det är inte maten du äter på fredag kväll eller lördag morgon som kommer göra den stora skillnaden på lördag. Det är hur du har ätit under resten av veckan. Jag äter mycke grönsaker, hela korn, kött och fisk som jag vet att jag kan prestera på och som jag mår bra av. Jag äter inte annorlunda innan en tävling än vad jag gör annars. Om du vet med dig att du inte äter så mycket eller bra i vanliga fall kan du behöva öka ditt kolhydratintag då det kommer gå åt en hel del kolhydrater under loppet. Jag behöver minst 7 timmar sömn, gärna 8 om jag ska må riktigt bra. Alltså behöver jag komma i säng i tid hela veckan för att inte vara helt förstörd på lördag morgon när det är dax att ladda för loppet. Det är samma sak med både sömnen och maten, du måste grunda hela veckan för att kunna prestera på lördag. De är de enklaste sakerna som ger dig bäst förutsättningar inför loppet. Så ät bra mat, drick mycket vatten och få dina timmars sömn, under hela veckan! Fokus på uppgiften.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply