Träning

Återhämtningslöpning I Pulszon 1

Återhämtningslöpning I Pulszon 1

För att påskynda återhämtningen efter Toughest genomförde jag igår ett pass med återhämtningslöpning i pulszon 1. Återhämtningspass genomförs för att påskynda återhämtningen, detta sker i den pulszon jag struntat i att gå igenom då den inte har nån träningseffekt. Nu känns det som det är dax för det.

Pulszon 1

När du ”tränar” i den här zonen har du för låg puls för att få aerobeffekt. Med det menas att din kondition inte förbättras under passet. Dock kommer du få en ökad återhämtning. Detta på grund av att din puls ökar så det rensas ur slaggprodukter. Dock har du så låg puls så du inte bryter ner kroppen ytterligare. Detta är en väldigt låg puls som du kan få in i din vardag i form av vardagsmotion. Det räcker med att du cyklar eller går till jobbet för få denna effekt. Du kan också genomföra ett renodlat återhämtningspass där du kan gå fort, cykla, simma eller springa i så lugn takt så du inte kommer upp i pulszon 2 men du får upp pulsen lite.

Återhämtningslöpning I Pulszon 1

Återhämtningslöpning i pulszon 1

Min personliga pulszon 1 är upp till 120 då zon 2 börjar. Detta är för mig men kan kanske ge en fingervisning för dig. Jag rekommenderar att du testar ut dina pulszoner själv genom att göra maxpulstestet jag skrivit om tidigare. Om du tränar mycket och vill bli bättre tycker jag verkligen att du ska lägga lite pengar och göra ett test på ett labb för att få reda på hur dina zoner ser ut.

Ska du genomföra återhämtningspass så kommer du inte behöva ta i mycket och det räcker med att genomföra det i 30 minuter för att få denna effekt. Det kan vara värt att lägga in återhämtningspass i ditt träningsschema om du har tyngre träningsperioder eller efter tävlingar.

En vis man sa till mig att jag skulle träna hårt, men återhämta mig hårdare. Det är under återhämtningen som kroppen bygger upp sig och du blir bättre så den får man inte fuska med. Ge dig själv så bra förutsättningar du kan för att återhämta dig. Detta med sömn, mat och återhämtningspass när det behövs.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply