Träning

Veckans Rörlighetsövning: Stretch av Rotatorkuff med Kvastskaft

Veckans Rörlighetsövning: Stretch av Rotatorkuff med Kvastskaft

Äntligen kommer en ny rörlighetsövning. Denna vecka spinner vi vidare på förra rörlighetsövningen och genomför nu en stretch av Rotatorkuff med kvastskaft. Rotatorkuffen består som sagt av fyra stycken muskler i axeln som roterar axeln inåt och utåt samt fungerar som ledband då axeln inte har några ledband utan stabiliseras av muskler. Dessa muskler är ofta svaga och stela vilket kan skapa smärta i axeln och begränsa din rörlighet. Därför är det en viktig muskel att stärka upp samt stretchas. Eftersom den både inåt- och utåtroterar axeln så behöver du stretcha den i olika riktningar. Förra rörlighetsövningen handlade om hur du stretchade de inåtroterande musklerna i axeln. Denna vecka är det de utåtroterande musklerna som gäller.

Stretch av Rotatorkuff med Kvastskaft

Syfte: Öka eller bibehåll rörligheten i axeln. Förebygga smärta.

Fokusera på: Ha armbågen i ca 90 grader. Se till att du får ordentlig kontakt med axeln när du stretchar den.

Utförande: Fatta en käpp, pinne, kvastskaft eller motsvarande. Håll den framför dig med 90 grader i armbågsleden. Vrid hela handen och underarmen uppåt och utåt. Nu ska din underarm och dina knogar peka rakt upp.

Veckans Rörlighetsövning: Stretch av Rotatorkuff med Kvastskaft

Fatta tag i skaftet med andra handen under den arm som du håller i skaftet med. Du behöver inte hålla så hårt i skaftet.

Veckans Rörlighetsövning: Stretch av Rotatorkuff med Kvastskaft

Den undra armen ska nu pressa upp skaftet så din andra arm vrids utåt. Skaftet ska alltså ligga längsmed din underarm. Pressa upp tills det drar riktigt ordentligt. Du kan exprimentera hur högt du vill ha din armbåge i höjdled och vad som känns bra för just dig.

Veckans Rörlighetsövning: Stretch av Rotatorkuff med Kvastskaft

Tre utav de fyra musklerna i Rotatorkuffen utåtroterar axeln och det är bara dessa muskler som gör det. Alltså är de extra viktiga att stretcha. Många är stela och svaga i dessa muskler vilket kan vara en bidragande orsak till smärta i axlarna. Om du ska prioritera en av stretchövningarna så är det denna ni ska göra. Det är som jag skrivit i tidigare inlägg inte alls sexigt att träna eller stretcha dessa muskler. Dock kommer du ha stor nytta av det oavsett om du har problem eller inte med dina axlar. Alla behöver det i sin veckorutin, så kör nu!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply