Träning

Vägen Till SM: Tävlingsveckan

Vägen Till SM: Tävlingsveckan

Ett av mina första inlägg var ”Vägen Till SM”. Nu går vi in på slutspurten inför SM-veckan i Helsingborg med ”Vägen Till SM: Tävlingsveckan”. Det är nämligen på lördag som tävlingen går av stapeln. Det är detta jag har tränat för under ett års tid. Dock har inte träningen gått som planerat den sista tiden.

Vägen Till SM: Tävlingsveckan

Jag skulle gått in i en period med explosivitetsträning när skolan slutade men den har uteblivit på grund av allt annat i livet. Veckorna innan och efter jag slutade skolan så fallerade träningen. Dels gick det upp för mig att min träningsdos hade varit för hög. Jag genomförde lite olika tester och mina värden motsvarade näst intill en utbränd individs. Jag trodde att jag hade tränat bra men det visade sig att jag hade tränat för mycket och för hårt. I min värld var det samma sak men så var det visst inte. Alltså fick jag dra ner på min träningsdos för att orka. I samma veva började vi med slutprov i skolan och jag började jag jobba så det blev mindre tid till träning. Efter skolans slut reste jag bort en vecka och veckan efter var det full fart igen. Jag har alltså prioriterat annat än träningen inför SM. Dessutom har jag varit sjuk denna vecka så jag har inte kunnat träna alls när jag skulle påbörja uppladdning och formtoppning!

Vägen Till SM: Tävlingsveckan

Ibland när livet snurrar på och det känns som man springer i en uppförsbacke får man bita ihop, lyfta blicken och försöka få med sig några lärdomar.

Livet och Lärdomar

Ibland kommer livet emellan träning, mål och liknande. Jag känner mig inte optimalt förbered inför helgen. Dock hoppas jag att jag kommer kunna ge järnet på tävlingsdagen. Jag har bestämt mig för att åka ner till Helsingborg och genomföra mitt lopp så gott jag kan, även fast jag inte kommer ha förutsättningarna för att genomföra mitt livs lopp. Förhoppningsvis kan jag ta med mig lite lärdomar till kommande tävlingar. Framför allt har jag lärt mig en del om min egen träning, träningsdos, kost och återhämtning. Det gäller inte bara att träna mycket och hårt, du måste även träna smart och återhämta dig hårt.

Denna vecka kommer fokus vara på att få upp tempo i benen och försöka pricka formen till på lördag. Jag ser verkligen fram emot tävlingen. Det spritter i benen när jag skriver det här. Snart, mycket snart går startskottet.

Om du är intresserad av att veta mer om militär hinderbana kan du läsa mitt tidigare inlägg om”militär hinderbana” med alla hinder beskrivna eller kika in på ”Svenska Mångkampsförbundet” och klicka runt lite.

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Fanny Elgstrand
    2 juli, 2018 at 12:28

    Jag hejar på dig Sebbe!! Namaste👏🏼

    • sebastian
      Reply
      sebastian
      2 juli, 2018 at 14:41

      Wop wop!!!

    Leave a Reply