Träning

Veckans Rörlighetsövning: Stretch av Plantarfascian

Veckans Rörlighetsövning: Stretch av Plantarfascian

Nu kommer det en riktig oskön men välgörande övning. Det är en stretch av plantarfascian, ett senstråk som går från vaden in under foten och fäster längst fram i varje tå. Stelhet i den kan leda till smärta i fötterna och begränsad rörlighet i fotled. Det är verkligen pain rakt igenom att stretcha ut denna fascia. Hur kan något som gör så ont göra så gott?!

Stretch av Plantarfascian

Syfte: Stretcha ut och mjuka upp plantarfascian.

Fokusera på: ANDAS. Det gör verkligen sjukt ont, bit ihop och andas igenom smärtan, den varar inte för evigt.

Genomförande: Spreta med tårna så mycket du kan. Sätt dig därefter på knä med rumpan mot hälarna. Här kan du behöva korrigera tårna och dra isär dem ytterligare för att få ner alla tår i marken. Detta senstråk fäster som sagt i alla tår, då gäller det att du får ut full rörlighet i samtliga av dem. Sedan är det bara en sak som gäller, embrace the pain! Gör det för ont kan du sätta i händerna som stöd men ha så mycket vikt du klarar av på dina fötter. Det kommer att smärta ordentligt men under en begränsad tid och det kommer att göra dig otroligt gott att göra detta någon gång i veckan. Med tanke på hur mycket dina fötter tar hand om dig så är det din tur att ta hand om dem i 3 min under en vecka. Genomför detta i 90 sek x 2 eller 60 sek x 3. Du kan med fördel varva detta med att massera fascian med en boll i samma storlek som en tennisboll. Rulla bollen under foten för att mjuka upp lite innan samt mellan seten.

Veckans Rörlighetsövning: Stretch av Plantarfascian

Skalning om smärtan blir outhärdlig.

Veckans Rörlighetsövning: Stretch av Plantarfascian

Alla tår skall böjas!

Detta är verkligen inte roligt att göra, men ge det en chans under en tid. Du kommer märka att dina fötter kommer må bättre av det. Ibland får man genomlida lite smärta för att må bra. Gör det bara, tänk inte efter för mycket, och kom ihåg, embrace the pain and breathe through it.

OCRWC

En kul nyhet är att jag har kvalat in i OCRWC (Obstacle Course Race World Championship). Det känns väldigt stort och roligt! Men mer om det i ett senare inlägg!

Veckans Rörlighetsövning: Stretch av Plantarfascian

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply