Träning

Tävlingsvecka: Uppladdning För Tough Viking Djurgården

Tävlingsvecka: Uppladdning För Tough Viking Djurgården

Idag är det uppladdning för Tough Viking Djurgården och imorgon smäller det! 15 km och mer än 40 hinder skall avklaras så fort som möjligt. Jag älskar verkligen att tävla och det här loppet tycker jag är roligt. Egentligen är det lite för långt för mig, är ingen långdistanslöpare direkt. Det kanske är just därför jag tycker om det så mycket. Det blir en större utmaning för mig. Dessutom kommer det vara ett grymt träningslopp inför VM där en av distanserna är just 15 km.

Uppladdning För Tough Viking Djurgården

Träningen:

Min uppladdning tidigare i veckan har inte varit något speciellt. Eftersom jag inte vill pricka formen till detta lopp har träningsveckan varit som vanligt förutom lite lugnare pass närmare loppet. Körde ett styrkepass igår som inte var så intensivt och idag ska jag ta en lättare jogg på 40-50 minuter.

Maten:

Maten är en viktig del i min uppladdning. Jag försöker alltid äta bra för att kunna prestera på träningar och orka med vardagen så det blir inte så stor skillnad under tävlingsveckan. Mycke och varierade grönsaker och naturliga råvaror. Dessutom vill jag inte ändra för mycket i kosten då det finns en risk att det gör magen lite orolig. Jag har en tillräckligt orolig mage innan tävling, för allas trevnad vill ingen att det ska bli sämre. Min mage kan gå bananas på tävlingsdagen och jag springer ut och in på toa tills jag börjar värma upp, då brukar det lugna ner sig. Jag har en del tävlingsnerver som kan göra mig hyper och stissig eller lugn och inåtvänd. Det beror helt på vilken sida jag vaknar på. Jag uppskattar den pigga lite stissiga sidan mer, då brukar jag känna mig mer redo och taggad. Vad som är bäst vet jag inte riktigt.

Tävlingsvecka: Uppladdning För Tough Viking Djurgården

Fokus på uppgiften.

Gameplan:

Ha en tydlig gameplan som du håller under tävlingen. Hur ska du lägga upp loppet just idag? Gå ut hårt? Gå ut lugnt och öka? Vart är dina svagaste och starkaste hinder? När kommer de branta backarna längsmed banan? Ditt upplägg för tävlingen måste anpassas efter dagsformen, vara realistisk och individuell.

Ju mer du tävlar desto mer kommer du lära om dig själv och vad just du behöver för att prestera på ditt bästa sätt. Försök att lära dig något nytt efter varje lopp om uppladdning samt upplägget under tävlingen. Lycka till imorgon om du skall springa! Jag tror på dig!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply