Träning

Veckans rörlighetsövning: Alligatorn

Veckans rörlighetsövning: Alligatorn

Denna vecka kommer en rörlighetsövning som kommer utmana rörligheten i höftböjaren samt i fotleden på den främre foten. Alligatorn som övningen kallas kan gladeligen kombineras med draken. Det är en av övningarna som jag har med i min rörlighetsuppvärmning till mina pass. Jag brukar köra en komplex med bland annat denna övning och draken. Jag vill gärna få upp rörligheten i fotlederna inför knäböj, utfall men även löpningen.

Alligatorn

Syfte: Öka eller bibehålla rörligheten i höftböjare samt fotled.

Fokusera på: Håll höften parallell med golvet samt förläng armen framåt ordentligt.

Genomförande: Ställ dig i en planka med båda händerna och båda fötterna i marken. Flytta fram en av dina fötter utanför/bredvid handen på samma sida. Ta ett djupt andetag, slappna av och sjunk djupare ner i positionen. Se till att du har höften parallellt med marken. Nu skall du sträcka din arm på samma sida som den främre foten framåt. Tänk dig att du sträcker dig efter något du precis inte når som du gärna vill ha. försök få en super lång arm. Genomför det i ett flöde eller ett komplex. Alternativt i 20 sekunder á 3 set per ben. Det skall sträcker och drar i höftböjaren och i fotleden på den främre foten.

Veckans rörlighetsövning: Alligatorn

Stela fotleder och höftböjare kan vara begränsande för att komma djupt i dina knäböj. Så jobba upp rörligheten i dem. Innan dina gym pass kan det vara bra att komma igång ordentligt med rörligheten i de leder som det kommer ske rörelse i.

Artikel om VM

I helgen gästade jag Länstidningen i Södertälje med ett reportage om OCR VM. Det var väldigt kul och häftigt att se sig själv på första sidan till tidningen och med dubbla uppslag. Reportagen blev bra och bilderna var grymma! Stort tack Mathias som skrev och plåtade.

Veckans rörlighetsövning: Alligatorn

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply