Träning

Programmering 1.0

Programmering 1.0

Detta inlägg kommer handla om varför du bör planerar din träning. Det blir en genomgång av programmering 1.0 som du kan förhålla dig till. Att programmera din träning är att träningsplanerna med olika faser med olika fokus områden. Vill du få maximal träningseffekt bör du programmera. Andra fördelar är att motivationen är lättare att hålla uppe samt att varje pass får ett tydligt syfte. Om du har planerat din träning för ett år framåt vet du vad som krävs i både tid och energi av dig. Dessutom får du spårbarhet i din träning om du följer den. Du har ju skrivit en träningsdagbok i förväg!

Programmering 1.0 fördelar

Det finns tre olika faser i programmeringen: årsplan, macroplan och microplan. Jag kommer gå närmare in på de olika faserna i programmeringen i senare inlägg. 

Fördelarna med att programmera är många. Jag har gjort det under ett år halvår nu och har tränat mindre men fått mer effekt. Detta tack vare att jag har en tydlig plan och varje pass har ett syfte. Då kan jag optimera min träning och återhämtning. Dessutom blir träningen roligare när allt har ett syfte. Du vet varför du gör passen och kör inte bara det du känner för idag, vilket förmodligen är det du är bäst på. Det är även lättare att gå all in i ett pass när du var varför du gör det. 

Programmering 1.0

För att nå nya höjder i din träning bör du programmera din träning väl.

Det kommer även underlätta för dig med tidsbrist om du planerar din träning väl. Vad behöver du göra för att nå ditt mål? Är det genomförbart? Vad behöver jag prioritera eller göra för att hinna med? Det blir svårare att slingra sig ur ett pass när du har planerat in det månader i förväg. 

Du får en tydligare överblick samt en spårbarhet.

Spårbarhet är super viktigt i träningen så du kan utvärdera den kontinuerligt. Om du inte har ett super minne så du kommer ihåg vad du tränat när ett kvartal tillbaka så bör du skriva ner det. Jag kommer inte ihåg vad jag åt till lunch igår så vad jag träna i förra veckan är som bortblåst. 

Du tränar på dina svagheter samt kan maximera din återhämtning.

Många, inklusive jag själv, tränar helst det som vi är bra på. Lägger du upp en tydlig programmering så kan du planera in att du skall jobba på dina svagheter och inte fastna i gamla hjulspår. Du kan även få en överblick över hur mycket eller lite du tränar. Det var först när jag började planera en träningsvecka som jag såg hur mycket och hårt jag tränade under en vecka. Jag fick minska min träningsdos och fick bättre resultat av träningen. Du kan planera in dina pass i pulszon 2-3 så du kan optimera din pass i pulszon 5.

Det var lite kost om fördelarna med programmering 1.0. I senare inlägg kommer jag gå igenom hur din planering kan se ut samt hur du kan tänka när du programmerar. 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply