3 tips på enkla teknikövningar som gör dig till en snabbare löpare

Vässa steget med Josefine Swärm som tipsar om 3 enkla löpteknikövningar. Foto: Privat

Text. Josefine Swärm Foto: Privat

Är du en av dem som har hört talats om löpteknik och hur viktig den är för att du ska utvecklas som löpare, men som inte riktigt har koll på vad det är och hur du ska göra? Eller vill du utvidga din kunskap om löpteknik? Läs vidare..

Jag vill börja med att ta upp varför du ska träna löpteknik:

-Ger dig ett spänstigare löpsteg
-Ger styrka i fotleder, höftpartiet, bålen, ben och armar.
-Ger en ökad koordination/motorik. Vi vill med löpteknik vänja kroppen vid ett visst rörelsemönster. Ju mer du tränar tekniken ju mer naturligt kommer rörelserna in i din löpning.

Det är inte svårt att förstå att det här leder till ett effektivare löpsteg, men det ökar också chansen till att hålla sig skadefri.

Vad ska du då tänka på när du tränar löpteknik?

Det finns vissa grunder i löpteknik som jag tycker att alla ska börja med att sätta sig in i innan man ger sig ut och testar på olika löpteknikövningar.

Hållningen. Här gäller det att pressa bröstet fram och snett uppåt. Tänk dig att någon drar dig snett uppåt i en tråd som är fäst vid bröstet.
Armarna. Håll armarna i 90 graders vinkel och så nära kroppen som möjligt. Börja pendla fram och tillbaka. För att undvika att armarna pendlar för långt från kroppen så är ett tips att låta tummarna vara vinklade upp mot himlen.
Höften. Tryck fram höften genom att knipa ihop rumpan en aning.
Steget. Det är viktigt att du får ett rullande steg (istället för ett pendlande). Ha ett lite högre knä, sätt ner/tryck ner foten under kroppen (inte framför), försök sparka upp hälen med riktning mot rumpan och förbered samtidigt för ett nytt steg med ett lite högt knälyft.

3 löpteknikövningar

Det finns en uppsjö av bra löpteknikövningar, men det är otroligt viktigt att vara försiktig till en början då du belastar leder, ligament, muskler och senfästen mm. som du kanske inte är van vid att belasta på det sättet.

Jag vill visa några viktiga övningar, som du kan prova hemma, där du kan tänka på grunderna som jag gick igenom tidigare.

Läs även Variation i träningen – en av huvudnycklarna för resultat

1.Tripping

I denna övning trippar du fram med korta steg. Fötterna ska arbeta aktivt och ha en rullande rörelse. Armpendlingen ska vara avslappnad och ske i jämt takt. Kom ihåg att det är armarna som styr farten.

3 tips på enkla teknikövningar som gör dig till en snabbare löpare

2. Skipping

Den här övningen är en utveckling av tripping. Skillnaden här är att du tar dig framåt med fokus på höga knän och med en strävan att samtidigt få upp hälen i riktning mot rumpan. Foten ska fortfarande vara aktiv och armpendlingen ska ske i jämn och fin takt.

3 tips på enkla teknikövningar som gör dig till en snabbare löpare

Läs även Löpcoachen tipsar: Tänk långsiktigt med förebyggande träning

3. Hälkick

I den här övningen kickar du hälarna mot rumpan. Tänk dock på att ha en aktiv fot och spänn fotleden lite uppåt. Foten ska alltså inte hänga och dingla under kroppen utan vara spänd och spänstig.

3 tips på enkla teknikövningar som gör dig till en snabbare löpare

Det är dock viktigt att poängtera att vi alla har olika grundanatomi och det kommer därför se olika ut när vi springer. Jämför dig därför inte med andra. Hitta de delar som du behöver jobba på för att löpningen ska bli en trevligare upplevelse. Hitta till ditt effektivaste löpsteg genom tips, hjälp från andra och genom din egna erfarenhet.

Lycka till!

3 tips på enkla teknikövningar som gör dig till en snabbare löpare
Josefine Swärm har en universitetsutbildning inom Idrottsvetenskap och lång erfarenhet av löpning och utöver projektledare på reklambyrå, jobbar hon som löpcoach och löparinspiratör i olika sammanhang. Följ Josefine för daglig inspiration på bloggen och på instagram @josefineswarm

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here