4 anledningar till varför uppvärmning innan träning är viktigt

Martina Rehn förklarar varför det är så viktigt att värma upp. Martina är en seriöst tränande tjej som bara om några dagar ska tävla för första gången i fitness.

Uppvärmning innan träning, varför är det viktigt? Nedan är några positiva effekter som uppvärmning har på ditt träningspass.
– Tidigare värmde jag aldrig upp. Men med ett större medvetande kring kopplingen prestation, funktion och träning, skulle jag idag aldrig starta ett träningspass utan att värma upp! skriver Martina Rehn på sin blogg. 

4 anledningar till varför uppvärmning innan träning är viktigt

Göra kroppen redo

En uppvärmd kropp är förberedd för fysiskt arbete. Uppvärmningen är till för att höja temperaturen i kroppen och öka blodtillströmmningen till musklerna. Kroppen gör sig redo för aktivitet, lederna blir mer flexibla, musklerna mer elastiska och du får lättare att hitta muskelkontakt under passet.

Psykologiska faktorer 

Även den psykologiska effekten är viktig att nämna. Under uppvärmningen blir du mentalt mer förberedd på vad du ska göra, fokus läggs på stundande aktivitet och ökar därför din prestation. Uppvärmningen övar även upp din koordination till träningspasset och boostar endorfinnivån i kroppen som leder till att du känner dig piggare och mer energisk.

Ökad rörlighet

Uppvärmning ökar din rörlighet vilket gör att du får en större inverkan på din träning. Eftersom musklerna blir mer elastiska och har en ökad blodcirkulation så kan du exempelvis komma ned djupare i en knäböj. En uppvärmd muskel kan även dra ihop sig snabbare under träning, vilket gör att du blir mer explosiv och starkare under dina övningar.

Minskad skaderisk

Minskad skaderisk. En uppvärmd kropp är förberedd för både muskelbelastning och sträckningar. Våra leder blir mer flexibla och chansen för en sträckning under passet minskas därför i samband med uppvärmning. Även våra cirkulationsorgan får en chans att mjukstarta vilket gör att hjärta, lungor, blod och blodkärl hinner förbereda sig för aktivitet.

Koppla gärna ihop din uppvärmningen med det tänkta träningspasset. Ska du exempelvis köra knäböj och axelpress under det tänkta träningspasset så inkludera samma rörelser i din uppvärmning, antingen genom att använda lätta vikter eller kroppsvikt. Det är även bra att inkludera några minuter pulshöjande rörelse i uppvärmningen, som jogging/upphopp/rodd/cykel eller liknande.

Lycka till! ♡

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.