4 bra tips till dig som ska springa OCR-lopp

Sebastian tävlar i OCR och ska ställa upp i SM i militär hinderbana 7 juli i Helsingborg. Här tipsar han om hur du bäst förbereder dig inför säsongens OCR-lopp.

Det är stor skillnad på OCR- lopp och militärhinderbana. OCR (obstacle course race) loppen är mycket längre, mellan 5 och 20 kilometer med lite andra hinder beroende på tävling. Den 500 meter långa militärhinderbanan ser lika dan ut i hela världen. I det här inlägget tänkte jag ge 4 i topp tips inför OCR-lopp.
Text Sebastian Nykvist Foto. Tough Viking

4 bra tips till dig som ska springa OCR-lopp

Löpträning är A och O

Om du redan är löpstark kan du fokusera mer på styrketräning. Om du inte är så van att springa bör du träna löpning innan loppen. Majoriteten av loppet kommer springas och det är det bra att vara förberedd på. Loppet blir roligare om du har lite bättre flås. Jag rekommenderar att lägga in minst 2 löppass i veckan, ett lågintensivt distanspass och ett högintensivt intervallpass, gärna 4×4 (4 minuter löpning, vila 2, upprepa 4 gånger). 4×4 intervallerna är dessutom bra för att de är klara på runt 40 minuter med uppvärmning och nedjogg. Distanspasset bör vara mellan 45 och 120 minuter.

Smart styrketräning

Din styrketräning bör fokuseras till greppstyrka och styrka med den egna kroppen. Det vill säga pull-ups, push-ups, dips och liknade. Klättring på klättervägg är även bra för att öka greppstyrkan.

Bra skor

Införskaffa ett par bra skor! Jag föredrar att springa loppen i trail skor. Detta mest för att det brukar vara en del traillöpning där det extra greppet är skönt att ha. Dessutom brukar det inte vara så mycke tyg i dessa skor så de blir inte så tunga när de blir blöta. Andra föredrar skor med platt sula för att få bättre grepp på hinder.

Ha en plan

Titta på bankartan innan loppet, försök lista ut hur krävande banan är och vart du kan trycka på i löpningen och vart du behöver återhämta dig. Detta beroende på vilka hinder som kommer och hur tuff terrängen är. Gå inte ut för hårt! Det är skönare mentalt att börja springa om folk efter 2 km och orka hela vägen än att gå in i väggen, bli omsprungen och knappt orka in i mål.

Lycka till i din uppladdning inför kommande OCR säsong! Det kommer bli grymt kul, och det blir ännu roligare om du är väl förberedd!

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.