5 bra anledningar att börja styrketräna efter 40

Det är aldrig försent att börja träna. Här tipsar Marie Emre om varför styrketräning är en sådan bra träningsform.

Text. Marie Emre Foto. Josefin Stein

Alla behöver motion och träning, ung som gammal. Om det råder ingen tvekan. Studier visar att motion inte bara bromsar åldrandet, det gör oss även gladare, rörligare, starkare och friskare. På senare tid har konditionsträningen varit i fokus eftersom att studier påvisar att regelbunden pulshöjade träning gör oss mer kreativa och motståndskraftiga mot stress. Många ålderstecken handlar om att vi använder musklerna mindre ju äldre vi blir. Dock bör du ha i åtanken att man får jobba lite hårdare för resultaten efter 40+. Och när jag säger ”hårdare” menar jag egentligen smartare.

5 bra anledningar att börja styrketräna efter 40

Tänk på, innan du sätter igång, att kroppen behöver vila och återhämtning på ett annat sätt än när du var 20 år. Vid 50+ behöver kroppen faktiskt dubbelt så lång återhämtningstid. Östrogenhalterna sjunker när du kommer i klimakteriet men bra att veta är att du kan lindra besvären om du tränar och äter hälsosammare. Och lägg gärna in rörlighet/balans och stabilitetsträning (vilket alla bör ha i åtanke) men om du missat den biten fram tills dagens datum, är det hög tid att inför det nu i träningsrutinen.

Kläderna sitter snyggare

Du behöver inte konditionsträna i timtal för att förbränna fett. Tänk på att muskelmassa ”bränner” även i vila. Satsa på styrketräning och träna smart. Bygg upp musklerna, bli stark och uthållig. Träna med kontroll och kvalité och med muskelkontakt (åter igen något alla bör tänka på). Promenera så mycket du kan/klarar och orkar!

Stärker upp 

Att styrketräna tränar upp trötta kontorsryggar och axlar. Vi behöver träna musklerna för att hålla oss funktionella och klara av vardagslivet.

Motverkar benskörhet

Styrketräning belastar även skelettet vilket motverkar benskörhet hos kvinnor.

Förbättrar minnet

Styrketräning har påvisats gynna det komplexa tänkande och motverka demens.Teorin är att styrketräningen sätter fart på produktionen av ämnen som får hjärnans nervceller och blodkärl att växa bättre. [KÄLLA]

Konditionsträning, å andra sidan, aktiverar andra hormonsystem – och ger på så vis också andra effekter i hjärnan

Styrketräna i grupp – ett omväxlande sätt att träna

Styrketräning behöver inte innebära du plus ett par hantlar, på en träningsbänk i gymmet. Styrketräning varvat med konditionsmoment i grupp, det vill säga cirkelträning, är en superbra träningsform för den som vill jobba med lättare styrketräning, få upp pulsen, få igång förbränningen och ha en alldeles egen PT (i en liten grupp) som kan kontrollera att övningarna utförs rätt.

Så, damma av träningsskorna, sätt på dig något du känner dig bekväm i och sätt igång! Hitta något du tycker är roligt och gör det till en del av din vardag!

5 bra anledningar att börja styrketräna efter 40
Marie driver företaget THE WORKOUT PLAN, träning och hållbar helhetshälsa som riktar sig till kvinnor i alla åldrar, från nybörjare till dig som är lite mer träningsvan

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.