5 bra nybörjartips till dig som vill komma igång med löpning

Löpning är en träningsform som är tillgänglig för (nästan) alla. Det är praktiskt taget bara att snöra på dig ett par fotriktiga skor och ge dig ut i terrängen. Men är det verkligen så ”bara”? Alexandra Öhrlund jobbar som PT på SATS och ska själv springa Lidingöloppet i år. Här delar hon med sig av sina bästa nybörjartips till dig som vill komma igång med löpning.
Foto. Johan Öhrlund

5 bra nybörjartips till dig som vill komma igång med löpning
5 bra nybörjartips till dig som vill komma igång med löpning

1. Ha inte för bråttom

Ett klassiskt nybörjarfel är att gå ut för hårt och springa för snabbt. Ett annat vanligt misstag är att springa för länge/långt och bli för trött för att tänka på hållningen och tekniken. Fokusera på tiden du är ute, för nybörjaren räcker 15-20 minuter där du varvar promenad och lätt jogg.

Läs även Klä dig rätt efter löpsäsong

2. Tänk på tekniken

Löpskolning är olika teknikövningar man gör för att förbättra sin löpteknik, koordination, spänst och styrka. Övningarna är perfekta att lägga in som en del i en uppvärmning eller mellan intervaller. Jag ska skriva ett längre inlägg om löpskolning, tills dess börjar vi med att par generella tekniktips:
> Öppna upp bröstkorgen, ta för vana att springa med tummen uppåt.
> Visualisera att du är lång och ståtlig, försök att slappna av i axlarna.
> Låt armarna pendla med skulderbladen som nav, håll armbågarna i ungefär 90 grader. Pendla kraftfullt med armarna för att hjälpa till när benen blir trötta.
> Sträck på dig och korta av stegen i uppförsbacke. Släpp på bromsen och låt benen rulla i nedförsbacken.

Läs gärna 3 tips på enkla löpningar som gör dig till en snabbare löpare

3. Löpstyrka

Löpstyrka, behövs det? Svaret är JA. En löpare behöver träna mer än bara löpning för att hålla kroppen i balans. Fötterna, vaderna, knäna, låren, höfterna, bålen och armarna är alla delar av löpningens kinetiska kedja. Några enkla övningar att börja med är bland annat utfallssteg, knäböj och höftlyft.

Här är en läsvärd artikel för dig som vill bli en starkare löpare Löpcoachen tipsar:”Tänk långsiktigt med förebyggande träning”. 

4. Bara gör´t

Just do it – det är bara att börja! Det kommer göra ont och det kommer vara jobbigt att andas, men det kommer att kännas helt fantastisk efter åt. Klappa dig själv på axeln när du kommer hem <3

Du kanske även gillar Så väljer du rätt skor för ditt löpsteg

5 bra nybörjartips till dig som vill komma igång med löpning

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.