Aktiv bensträck – en effektiv stretchövning för baksida lår

Stretchövningen på bilden överensstämmer inte med innehållet.

Aktiv bensträck är en bra stretchövning för baksida lår och perfekt för dig som åker skidor. Aktiv bensträck är en övning tar otroligt bra i baksida lår (och säte) och som är väldigt bra att lägga in i uppvärmningsrutinen innan skidåkningen, på gymmet, i löpspåret eller som en micropaus på jobbet
Text och foto. Sebastian Nykvist Dragarbild. Pexels.com

Aktiv bensträck

– en effektiv stretchövning för baksida lår

Aktiv bensträck är en dynamisk rörlighetsövning som utmanar och sträcker ut baksidan av låret. Jag brukar bli svettig av att köra 3×10 per ben av denna övning. Dessutom drar det rejält i baksidan. Jag föredrar att göra övningen med ett kvastskaft. Men i avsaknad av sådant så tog jag en kökshandduk och det fungerade utmärkt.

Aktiv bensträck – en effektiv stretchövning för baksida lår Aktiv bensträck – en effektiv stretchövning för baksida lår

Gör så här

Lägg dig på rygg med benen i 90 grader i luften. Sätt kvastskaftet, din handduk, dina händer eller vad du anser passande att använda i ditt ena knäveck och mot det andra benets lår. Sträck sedan på benet med ditt valda verktyg så det blir helt rakt med foten fortfarande i 90 grader. Sträck benet så mycket du kan. Håll det sträckt i ca 5 sekunder. Sänk sedan benet till 90 grader så båda benen ligger bredvid varandra. Upprepa sedan proceduren 6-10 gånger. Byt sedan ben och gör samma sak med andra benet. Det blir 1 set. Målet är att genomföra 3 set på båda benen. Har du bara tid och ork till 1 set per ben så är det bättre än inget!

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.