Bra styrkeövningar som fungerar både hemma och på gymmet

Här visar vår duktiga bloggare Martina Rehn ett par övningar som fungerar lika bra att göra hemma som på gymmet för dig som vill hålla igång över julledigheten.

Text och foto. Martina Rehn 

Har du inte möjlighet att komma iväg till ett gym under julveckan men ändå vill hinna med att träna? Dessa två styrkeövningar fungerar lika fint att köra hemma, byt ut viktplattan mot en ryggsäck fylld med böcker bara! Vrid upp volymen på julmusiken, kavla upp ärmarna och bränn av ett hemmapass mellan julklappsinslagningen och pepparkaksbaket! Lycka till!

Bra styrkeövningar som fungerar hemma och på gymmet

Övning 1. Fokus på ben, rumpa och balans

Gör så här. Starta med ett vanligt utfall som på bild 1 och 2. När du blivit bekväm med den rörelsen och känner att du vill utveckla övningen så lägg till ett knälyft (bild 3). Tänkt på hållningen under hela rörelsen, rusa inte igenom övningen, fokusera på kroppskontroll och känn att ben och rumpa får jobba ordentligt. Upprepa 12 reps under 4 set/omgångar.

Läs även 4 inspirerande träningspoddar

Övning 2. Fokus på armar, hållning och mage

Gör så här. Försök att öppna upp bröstet och rulla bak axlarna under den här övningen, håll armbågarna nära kroppen och se till att utföra rörelsen kontrollerat. Var medveten om din hållning och väck upp magmusklerna så de hjälper till som stöd under hela övningen. Välj en vikt där du kan göra 12 repetitioner och sikta på att göra 3 set/omgångar utav övningen. Öppna upp bröstet efteråt genom att sträcka ut båda armarna ut mot sidorna och lyfta upp bröstkorgen.

Mer av Martina. Så gör du din egen nyttiga ”nutella”

Bra övningar som fungerar hemma och på gymmet
Martina Rehn studerar ”Sport Development and Fitness” i Australien och livsstilsbloggar på I am Ready.

 

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.