Charlotte Beijers 4 bästa tips – därför är det bättre att träna tillsammans!

Att träna tillsammans ger mer, tipsar Charlotte Beijer. Här kan du läsa om varför! Foto. Johan Öhrlund

Den vetenskapligt bevisade Köhler-effekten visar vikten av att ha en träningspartner. Genom att träna tillsammans ökar motivationen med över 100%. Träningssällskap har ofta en positiv effekt på ens prestation; man orkar springa lite längre, lyfta lite tyngre och pressa sig lite mer om man tränar med en kompis. Här lyfter vår bloggare Charlotte Beijer 4 bra anledningar varför hon tycker att träningsdejter är ett vinnande koncept!
Foto. Johan Öhrlund

4 bra anledningar till att träna tillsammans

Charlotte Beijers 4 bästa tips – därför är bättre att träna tillsammans!
Utmana dig själv tillsammans med en träningskompis!

Utmana dig själv

När du tränar tillsammans med andra gör du övningar du annars inte gör. Exempel. Igår körde vi sumo-marklyft, vilket jag aldrig annars kör. Jag tyckte det var en superskön övning och insåg att 50 kg på sumo inte är samma som att ha 50 kg under vanliga marklyft. Att köra sumo är mycket lättare än vanliga marklyft och dessutom känns riktigt bra i baken under övningen med. TESTA!

Motivation

Pusha varandra och kom med feedback. När man är två som tränar tillsammans kan man pusha varandra och titta på varandras teknik och komma med feedback. Ibland kan det vara så att man har en bild av hur man gör övningarna, men utifrån kanske det inte alls ser ut som du tänkt.

Socialt

Att träna tillsammans är roligt och socialt då man hinner att umgås och prata. Jag upplever mig själv väldigt avslappnad och trygg i en träningsmiljö, vilket i och för sig kan bero på att det varit mitt ”kontor” i några år. Hur som helst, jag gillar att umgås i den miljön och det är kul att umgås undertiden man tränar!

Säkrare att träna tillsammans

Att passa en under tunga lyft. När man är två kan det vara så att man vågar testa på något som man inte annars gör när man tränar själv. Att stå på händer utan vägg är faktiskt inget jag vågar att testa på när jag är själv, men när man är två kan den andra passa. OCH apropå att passa är det perfekt att ha en träningsdejt med sig under passen som kan passa om du vill testa på att göra ett personbästa i något lyft.

Charlotte Beijers 4 bästa tips – därför är bättre att träna tillsammans!

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here