Cykelguide för nybörjare

Foto. Pixabay.com

Att cykla är ett perfekt sätt att få vardagsmotion. Det är en form av lågintensiv träning som är skonsam för kropp och leder. Samtidigt kan de som ersätter bilen med cykel för att ta sig till jobbet spara både bensinpengar och miljön. Dessutom kan en så enkel aktivitet som att cykla till och från jobbet varje dag ha stora hälsoeffekter.

Enligt en studie publicerad i British Medical Journal kan cykelpendling reducera risken för hjärt- och kärlsjukdom med ca 50%. Trots detta finns det många svenskar som inte cyklat regelbundet sedan barndomen. Vi ska i denna artikel ge några enkla råd för hur man som nybörjare kan komma igång med cykling. Det är en vana man lätt kan införliva i sin vardag som varken behöver vara dyr eller svår att komma igång med. Genom att skaffa sig sådana här vanor behöver man inte känna någon skuld över mer stillasittande hobbys såsom de spel man hitta på BonusFinder Sverige, allt handlar om att hitta en balans i tillvaron!

1. Skaffa rätt cykel

Det finns cyklar i många olika stilar och prisklasser. För den som bara vill komma igång med kortare pendelturer till jobbet eller att cykla ner till affären så behöver man inte välja den dyraste och mest avancerade cykeln. Det är viktigt att man väljer en cykel väl lämpad för stads- och vägtrafik. En ren tävlings- eller racercykel är både dyr och opraktiskt för denna typ av cykling. Det går att be om hjälp med att välja rätt cykel som passar ens vanor och kroppstyp om man köper sin nya cykel hos en kunnig cykelhandlare.

2. Utrustningen

För att pendla till jobbet behöver du verkligen inte se ut som en Tour-de-France deltagare. Allt du egentligen behöver utöver själva cykeln är en godkänd och bekväm cykelhjälm. Utöver detta finns det förstås cykeltillbehör såsom pump och kit för reparation av punktering som är bra att ha. När det gäller tillbehör såsom cykeltights, handskar och cykeldator är det lätt att överdriva när man är nybörjare. Hoppa över dessa tills cyklingen blivit en seriös hobby för dig och du börjar fundera på att ställa upp i cykellopp.
Du kanske även gillar variation i träningen– en av huvudnycklarna till resultat

3. Etablera en rutin

Att ta cykeln som färdmedel till jobbet och mellan möten är ett bra sätt att naturligt få till motionen. Foto. Pixabay

Att skapa en rutin är A och O när man ska börja motionera. Det är därför cyklingen är en perfekt form av vardagsmotion. Den som har cykelavstånd till jobbet kan lätt etablera en rutin där man cyklar till och från jobbet 5 dagar i veckan. Det går utmärkt att cykla i de flesta väderlekar så länge man har varma och sköna kläder. När man ser resultat i form av minskat midjemått, bättre flås och mer pengar på bensinkontot så blir det lätt att hålla vanan igång. Detta gör cyklingen bra mycket enklare att komma igång med än till exempel löpning eller simning. Med cyklingen offrar man inget av sin fritid och istället kommer man till jobbet piggare och vaknare än om man tagit bilen.

4. Ta nästa steg

Det sista steget är helt frivilligt. Många nöjer sig med korta cykelturer till jobbet och den motion och frisk luft man får från detta. Men om du vill kan du ta din cykling till nästa steg och bli mer seriös. Ett bra sätt att göra detta är att gå ihop med likasinnade vänner och arbetskamrater och ge sig ut på längre cykeltur på fritiden. Det går sedan att sätta mål och ställa upp i amatörtävlingar såsom den klassiska Vätternrundan.

Cykling är en av de enklaste, mest praktiska och givande motionsformerna. Att komma igång som nybörjare kräver egentligen inte mer än att man skaffar en cykel, hjälm och gott humör. Fördelarna är många och när man gjort cykelpendlingen till en vana är det lätt att sluta tänka helt på att det faktiskt är motion. Istället blir cyklingen till en naturlig del av vardagen.
Läs mer Kom igång med träningen efter semestern

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.