En snabbguide i träningsvärk – är det farligt att träna med ömma muskler?

Foto: Martina Rehn Kamera: Olympus Pen

Träningsvärk uppstår när vi gör någonting nytt och ovant, eller då vi överbelastar en muskel. Det betyder alltså att vi också kan anta att träningsvärk är någonting som är anpassningsbart. Utövar vi samma övning regelbundet lär sig kroppen hantera den påfrestningen och träningsvärken blir därför märkbart mindre med tiden. Varför vi får träningsvärk, hur den uppstår och varför den håller i sig så länge finns det delade teorier om. Snabba googlingar ger information om skador på muskelfibrer eller uppbyggnaden av mjölksyra som orsak (även om det sistnämnda numera verkar kunna uteslutas), men exakt varför smärtan uppstår verkar vara svårt att förklara.

”Den vanligaste myten är att det går att stretcha bort träningsvärk.”

Finns det sätt att förebygga träningsvärk? Eller mer korrekt, finns det sätt att förbättra återhämtningen efter en prestation? Tester har gjorts genom att bland annat bära kompressionskläder under träning, gå promenader efter aktiviteten eller med fokus på kost som återhämtning. Alla med varierande resultat och inget alternativ som fungerat hundraprocentigt. Andra alternativ som avslappning, stretch eller kallvattenbad i direkt anslutning till avslutat träningspass kan fungera på kort sikt. Hur länge de olika återhämtningsalternativen sitter i varierar, men den vanligaste myten är att det går att stretcha bort träningsvärk. Sanningen är att det råder delade meningar om stretching efter ett träningspass ger några positiva alls. Hård stretching kan dessutom leda till träningsvärk, men att avsluta ett träningspass med att stretcha kan ge en avslappnad effekt och används då främst som ett verktyg att komma ned i varv efter ett pulshöjande pass.

 

 

Så. Kan vi träna med träningsvärk? Träningsvärken i sig är inte farlig, men det problematiska är att skilja på träningsvärk och värk från en skada. Men, om vi då utgår från att det faktiskt rör sig om träningsvärk så kommer förmodligen inte träningsvärken i sig orsaka skada vid ytterligare belastning. Däremot bör vi utgå från att den påverkade muskeln kommer vara svagare än tidigare och prestationen under passet inte heller blir optimalt.

Det finns trots det en fördel med att träna med träningsvärk! Då en öm muskel gör sig mer påmind är det enklare att känna exakt vilken muskel som används i övningar. Detta är till fördel då fokus till den arbetande muskeln ökar och hjärnan aktivt kan reducera ned muskelaktiviteten från andra muskler i övningen. Med andra ord, en förbättrad koppling mellan hjärna och muskler. Några nya personbästa kanske det inte blir genom att träna med träningsvärk, men det betyder inte att det inte går att träna alls!

 

 

Hoppas ni har en fin sommar!

Martina Rehn

 

Ni hittar mer information om mig på www.martinarehn.com eller på instagram för fler träningstips martinanatalie

 

Martina Rehn; PT och träningsredaktör på I am Ready

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.