Får du ofta huvudvärk när du tränar? (det här kan vara anledningen)

Får du ofta huvudvärk i samband med träning? Här tipsar Martina Rehn om 5 möjliga anledningar till att hudvärken slår ner som en blixt. Foto. Shutterstock

Får du ofta huvudvärk när du tränar? Det är vanligt att ibland uppleva huvudvärk i samband med sitt träningspass, men det finns också en hel del information om hur du (förhoppningsvis) kan förebygga en onödig huvudvärk. Nedan har jag listat 5 faktorer att tänka på kring träning och huvudvärk, lycka till!
Text. Martina Rehn Foto. Shutterstock

5 möjliga anledningar till att du får huvudvärk när du tränar:

  1. Du håller andan under övningarna. Under koncentration är det inte helt ovanligt att vissa personer håller andan eller ”glömmer bort” att andas. Fokus ligger på att klara av uppgiften och därför prioriteras den automatiska andningen liksom bort. Samma sak gäller om du lyfter väldigt tungt, eller om du helt enkelt bara ska öppna en konservburk. Kroppen vill optimera styrkan just till den arbetande muskeln och därav måste du kanske påminna dig själv om andningen under övningen.

Du kanske även gillar Sebastians snabbpass med 4 enkla övningar

2. Du spänner din nacke eller drar omedvetet upp axlarna under träningspasset
Det här är inte en helt ovanlig anledning till huvudvärk under passet. Kanske lyfter du för tungt, har fel teknik eller låter fel muskler jobba? Sänk vikterna under övningarna och fokusera på kontakt med muskeln under passet. Bli mer medveten om vilken muskel som faktiskt används i rörelsen och försök att slappna av i axlar och nacke.

3. Du dricker för mycket PWO/koffein innan passet
Dricker du för mycket koffein innan passet så finns det en risk för att din energinivå hinner dippa innan träningspasset är över. Att boosta upp kroppen med koffein kan för många öka prestationsförmågan på passet, men kom även ihåg att allting som går upp måste komma ned. När koffeinet går ur kroppen kan du därför bli trött och orkeslös, vilket i sin tur kan resultera i huvudvärk under ett ansträngande träningspass. Testa istället att ladda upp med lite extra kolhydrater, som exempelvis havregrynsgröt, innan passet.

4. Du värmer inte upp tillräckligt länge
Uppvärmning är viktigt, inte bara för att minska skaderisken under ett träningspass, utan även för att förbereda hjärtat för kommande arbete. Högintensiva pass, som HIIT träning eller löpning, höjer din puls och innebär en ökad blodcirkulation i kroppen. Detta innebär även att blodkärlen utvidgas och riskerar att lägga större press på nerverna vid hjärnan, vilket också kan ske när du utövar övningar där benen hålls över huvudhöjd, som i handstående exempelvis. En bra uppvärmning förbereder hjärtat på att mer blod kommer behövas pumpas runt i kroppen inom en snar framtid, och där igenom ges även blodkärlen en chans att utvidgats i en långsammare takt.

Läs även Träna flåset inomhus

5. Du dricker för lite vatten
Under träning så värms kroppen upp och generar mer värme än vid stillasittande. Du behöver därför dricka mer vatten för att förhindra uttorkning som kan leda till huvudvärk. Se till att dricka vatten både före och under passet för att förbereda kroppen på kommande arbete.

Tänk på: Träna inte om du är sjuk eller misstänker att huvudvärken beror på faktorer som inte är kopplade till träning. Rådfråga med närmaste vårdcentral om du ofta har huvudvärk. Se även över din vardagssituation, försök utesluta onödig stress i din vardag och prioritera sömn om du misstänker att det kan vara en bidragande faktor.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.