Fördelarna med utomhusträning (därför är det så bra!)

Caroline skriver om fördelarna av att träna utomhus.

Det finns många fantastiska fördelar med att träna utomhus. Utomhusträning kan vara det bästa komplementet till ett jobb inomhus! Sitter du också inne framför en dator hela dagarna? Se till att din träning inte alltid sker inne på ett gym då. Att träna utomhus är min stora passion. Jag älskar att ta mig ut i naturen i alla slags väder, i ur och skur!
Text och foto. Caroline W Söderblom

Fördelarna med utomhusträning (därför är det så bra!)

Fördelarna med utomhusträning (därför är det så bra!)

 

Det finns väldigt många fördelar med att träna utomhus – även på vintern. Det är nu dessutom vetenskapligt fastlagt att utomhusträning har större effekt än inomhusträning. Enligt en undersökning från Europeiska Centret för Miljö och Hälsa blir man friskare, mindre stressad och får mer energi när man tränar ute jämfört med att träna inomhus. Man kunde se både fysiska och psykiska fördelar med utomhusträning. En stor fördel var att utomhusträning ger en starkare känsla av förnyelse och positivt engagemang. Det är har också visat sig att de som tränar utomhus har en starkare vilja att fortsätta träna än de som tränar på gym.

Forskarna har är kommit fram till följande fördelar med utomhusträning:

> Du blir piggare och gladare.
> Du får mer energi och känner dig mer vital.
> Du blir mindre irriterad och arg
> Minskad tendens till depression.
> Den mentala tillfredsställelsen är starkare och större.
> Du känner dig starkare och friskare.
> Du sover bättre efter utomhusträning – vem vill inte göra det?
> Du får mer solljus, D-vitamin och frisk luft – såklart!
> Det verkar avstressande och lugnande – mer oxytocin, endorfin, serotonin, samt lägre  halter av stresshormonet kortisol i kroppen.
> Du får bättre balans, kondition, rörlighet och motorik. Det är bra för både leder och kan samt kan ge ett starkare skelett.
> Du kan sänka högt blodtryck och minska risken för allvarliga sjukdomar.
Källa: NCBI

Det finns t.o.m. studier som visar att vi tränar hårdare och känner oss starkare när vi tränar utomhus, och dessutom får du ofta en mer effektiv träning: ett ojämnt underlag gör att kroppen jobbar med småmuskler, du får nya utmaningar, pushar kanske dig själv lite extra. Vilket gör att skelettet stärks och du får naturlig rörlighet. Variationen gör överlag att den kan blir mer skonsam och naturlig träning för kroppen.

Det kan tyckas som att utomhusträning är rena hälsokuren. Och ja, så är det faktiskt. Naturen är bevisat läkande och återhämtande i sig, medan träning gör dig piggare och gladare rent generellt. Att kombinera dessa två genom att träna utomhus bör alltså vara helt optimalt!

Dessutom har du alltid nära ut, det är gratis och du slipper trängseln på gymmet. Behöver du tips på utomhusträning? Det är betydligt mer mångsidigt än många tänker, och måste inte bara innebära cykling, löpning eller ett besök på närmsta utegym. Nyttja naturen skogen eller lekparken och låt kreativiteten flöda!

Tips på utomhusträning!

Fördelarna med utomhusträning (därför är det så bra!)

Kajak, trappträning, utegym, parkbänkar, lyktstolpar, längdskidåkning, löpning, powerwalk, landsvägscykling, mountainbike, korpenfotboll, hockey/bandy, långfärdsskridskor, golf, tennis, jakt, orientering, bergsvandring, klättring, simning, surfning, vindsurfning, yoga, beachvolleyboll, rullskidor, inlines, bootcamp osv. Vad har jag missat?

Som ni ser – möjligheterna är nästan oändliga! Hitta just din favoritaktivitet utomhus och ge dig ut redan idag. Pepp!

Jag kommer att skriva mer om just utomhusträning då det är mitt fokus som PT men även för att jag brinner lite extra för den typen av träning. Så håll utkik, och kolla gärna in ett tidigare inlägg om just utomhusträning och utegym [HÄR].

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.