HIT-träning med kettlebell

HIT-träning med kettlbell är ett enkelt sätt att träna styrka och flås samtidigt. Påskhelgen innebär ofta lite extra ledighet, och vad passar inte bättre än att bränna av ett träningspass tillsammans med vänner innan påskmaten ska dukas? Passet fungerar lika bra att köra själv, allt du behöver är ett tidtagarur på mobilen och en kettlebell. Lycka till! 
Text. Martina Rehn Foto. Shutterstock

HIIT-träning med kettlebell

Upplägg: 45-30-15 sekunder aktivitet, 10-10-10 sekunder vila på varje station.

HIT-träning med kettlebell
(bilden ovan är uppsatt för 4 personer, konerna representerar varje övning. Sista övningen avslutas mot trappsteget).

Kettlebell swing

HIT-träning med kettlebell
Enarmsrodd med Kettlebell, höger + vänster arm

HIT-träning med kettlebell
Crunch med Kettlebell

HIT-träning med kettlebell
Mountain Climbers mot trappsteg (läs mer om hur övningen går till HÄR)

HIT-träning med kettlebell

Gör så här

Uppvärmning: 10 minuter, var påhittig! Stretcha både över och underkropp med pulsrörelser för att öka blodcirkulationen till musklerna och förbereda kroppen för träning.

Runda 1: Stanna på varje övning alla tre omgångar innan du flyttar framåt mot nästa övning. Varje övning ska genomföras som följande: 45 sekunder träning, 10 sekunder vila, 30 sekunder träning, 10 sekunder vila, 15 sekunder träning, 10 sekunder vila + flytt fram till nästa station. Lägg märke till att station 2 (Enarmsrodd) ska utföras med en arm i taget, alltså kommer du stå på denna stationen under två rundor. Samma kettlebell används på övning 1 -3.

Vila: När första rundan är gjord vila 60-90 sekunder, glöm inte bort att dricka vatten!

Runda 2: Upprepa upplägget på Runda 1

Vila 60-90 sekunder, viktigt för återhämtning!

Runda 3: Sista rundan! Till skillnad mot tidigare så ska varje övningarna endast göras EN gång under 30 sekunder innan du flyttar fram till nästa övning. Sikta även på minimal vila mellan övningarna och försöka att ge allt du har under hela rundan.

Nedvarvning och stretch: 5-10 minuter

Lägg gärna upp bilder från träningspasset tillsammans med hashtaggen #pinnapå

Du kanske även gillar Utmana flåset med tuffa backintervaller

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.