OCR-atleten tipsar: ”Så klarar du hinderbaneloppet som nybörjare”

Få nybörjartipsen du behöver för att klara ditt första OCR-lopp! Foto. Shutterstock

Ska du springa Toughest i helgen men aldrig sprungit ett OCR-lopp tidigare? Lugn, här får du nybörjartipsen du behöver för att ta dig igenom den utmanande hinderbanan.
– Jag hoppas på att även du som sprungit lopp tidigare ska kunna ha nytta av dessa tips, kanske är det något du inte tänkt på förut? säger Sebastian Nykvist som själv tävlar i elitklassen.

Så klarar du Toughest som nybörjare

Sebastian Nykvist tipsar: "Så klarar du Toughest som nybörjare"
Att springa OCR-lopp är både roligt och utmanande! Här delar Sebastian med sig av sina bästa tips. Foto. Shutterstock

Ladda rätt

Maten och sömnen kommer vara ett genomgående fokus under veckan. Det är inte maten du äter på fredag kväll eller lördag morgon som kommer göra den stora skillnaden på tävlingsdagen. Det är hur du har ätit under resten av veckan. Jag äter mycket grönsaker, hela korn, kött och fisk som jag vet att jag kan prestera på och som jag mår bra av. Jag äter inte annorlunda innan en tävling än vad jag gör annars. Om du vet med dig att du inte äter så mycket eller bra i vanliga fall, kan du behöva öka ditt kolhydratintag, då det kommer gå åt en hel del kolhydrater under loppet. Jag behöver minst 7 timmar sömn, gärna 8 om jag ska må riktigt bra. Alltså behöver jag komma i säng i tid hela veckan för att inte vara helt förstörd på lördag morgon när det är dax att ladda för loppet. Fokusera på uppgiften. Lägg upp en plan för tävlingsdagen redan kvällen innan. Ställ klockan i tid, ät en bra frukost, kom iväg i tid så du slipper stressa.
Förra året försov jag mig för att jag hade sovit för lite under veckan innan och glömt ställa klockan. Jag fick äta i bilen påväg ut och hade ett enormt stresspåslag. Inget jag rekommenderar. Jag hann inte värma upp ordentligt innan loppet när jag var så sen vilket för mig in på nästa tips.

Värm upp!

Uppvärmningen är ett sätt för kroppen att komma igång och förbereda sig inför loppet. Fuska inte med den! Spring i lugn takt och öka tempot successivt i 10 min. Genomför därefter lite rörlighetsövningar för att mjuka upp kroppen. Annars finns det en risk att du likt det som hände mig förra året, får mjölksyra i första uppförsbacken och en puls på 203 efter 10 minuter. Det är ingen överdrift. Efter det var inte loppet skitkul. Jag kände mig inte så lätt i alla fall…

Starten

En vanlig fallgrop som många kliver i är att man går ut för hårt. Alla är adrenalinstissiga och vill få en bra placering i början. Håll igen för att inte dra på dig mjölksyra och fokusera på att komma i mål.

Hindertagning

När du tar hinder som du ska hänga i, som till exempel korta rep, platinum rigg, ringarna eller liknande, ta hindret i sidled. Ha ansiktet åt ett håll och sträck ut armarna åt varsitt håll som ett T, så blir du längre än om du har en hand framför dig och en bakom dig. Pröva så får du se. Det kan vara en bra ide att åka till banan och testa lite hinder dagen innan tävlingen. Då kommer du känna dig mer bekväm när det väl är dax.

Två hinder som många har svårt med är repklättring och rampen. Här har du ett bra introduktionsklipp till repklättring. Du skall alltså använda benen i repklättringen och dra dig upp så högt du kan på varje bentag. Spar på armarna, de kommer behövas mer i andra hinder. I rampen gäller det bara att satsa järnet, tveksamhet hindrar dig! Då är risken större att du misslyckas. Korta snabba steg och istället för att sikta på räcket du ska upp till så ska du sikta en halv meter över. Då kommer du inte sluta springa förtidigt och missa men en toucha på räcket.

Sebastian Nykvist tipsar: "Så klarar du Toughest som nybörjare"
Du klarar mer än du tror! ”Face your fears” och våga testa nya hinder. Det är få saker du växer så mycket av som av att upptäcka att du klarar saker du inte trodde du skulle fixa.

”Face your fears”

Många hinder är lite läskiga, men det kommer inte bli mindre läskigt för att du står och tvekar. Bestäm dig redan innan du kommer fram till hindret och sen agerar du bara när du kommit fram. Stanna inte och fundera utan bara gör. Det kommer vara obehagligt men inte farligt. Bara full fart framåt!

Klistra på leendet

Glöm inte leendet. Det är kul att springa OCR så peppa de andra tävlande, ha roligt, och le dig igenom loppet!

Detta är mina tips och trix till nybörjaren och till OCR lopp överlag. Det är bara att tuta och köra, och glöm att det är så sjukt kul!!

Följ ”Sebbe” mot- och under Toughest på bloggen

Sebastian Nykvist tipsar: "Så klarar du Toughest som nybörjare"

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.